Palvelumuotoilun pelilliset elementit osana kehittämishankkeen suunnittelua
Ruhala, Juulia (2018)
Ruhala, Juulia
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901171014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901171014
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella palvelumuotoilun pelillisiä elementtejä osana kehittämishankkeen suunnittelua. Tässä tapaustutkimuksessa tarkastellaan produktiivisessa osuudessa muodostuneen hankesuunnittelupelin prototyyppin palvelumuotoilun pelillisiä elementtejä pilottina toimineessa yhteissuunnittelutyöpajassa.
Tutkimuksen aikana toteutettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut viidelle Oulun alueella hankkeiden pareissa toimivalle ihmiselle hankkeiden alkuvaiheiden haasteiden selvittämiseksi. Haastatteluiden jälkeen kehitettiin hankesuunnittelupelin prototyyppi, jonka pilotoinnin aikana toteutettiin osallistuvaa havainnointia hankesuunnittelupelin sisältämistä palvelumuotoilun pelillisistä elementeistä. Sisällönanalyysin kautta on päädytty tuloksiin, miten nämä elementit tukivat kehittämishankkeen suunnittelua yhteissuunnittelutyöpajassa. Tutkimuksen lopuksi pohditaan palvelumuotoilun pelillisten elementtien käyttöä ja niiden sekä hankesuunnittelupelin suhdetta hankesuunnitteluun ja palvelumuotoiluun. Tämän pohjalta esitetään johtopäätökset hankkeiden alkuvaiheiden haasteista sekä miten palvelumuotoilun pelilliset menetelmät tukivat kehittämishankkeen suunnittelua.
Tutkimuksen tuloksena haastattelujen pohjalta muodostettiin hankemaailman kuvaus ja todettiin hankkeiden haasteiden olevan erilaisten suunnittelutapojen yhteensovittamisessa, oikean tarpeen löytämisessä, motivaation kehittymisessä ja sitoutumisessa sekä yhteisen päämäärän löytämisessä. Palvelumuotoilun pelillisten elementtien todettiin tukevan hankesuunnittelua kolmella tavalla. Ne tukevat tarvelähtöisyyttä, tavoitteellisuutta ja osallistuvuutta.
Tutkimuksen perusteella hankesuunnittelupeli tuo tehokkuutta hankkeen suunnitteluun, mutta sen onnistumiseksi vaaditaan oikeanlainen ilmapiiri osallistujille. Ennen hankesuunnittelupelin käyttöä tulee myös huomioida ihmisten motivaatiot hankkeen suunnittelulle ja valmiudet pelillisen palvelumuotoilun työkalun sekä yhteissuunnittelun käyttöön ottamiseen. This master’s thesis examines gameful elements of service design as a part of development project planning. This case study reviews gameful elements of service design that were formed during the design process of the project planning game for the productive part of thesis. The project planning game was piloted in the co-design workshop where the gameful elements of service design were observed.
To determine the initial challenges of projects five project workers were interviewed in the Oulu area by half-structured theme interviews. After the interviews the project planning game was built and gameful elements of service design that are included in the game were observed during the pilot. Content analysis led to the results of how these elements supported the planning of a development project at the co-design workshop. At the end of the research, the use of gameful elements of service design and the project planning game’s relationship between the project planning and service design. Based on this, the conclusions were made of the challenges of the initial project phases and how the gameful elements of service design supported the development project planning.
As a result of the research, a project world was described and found out that the challenges of the projects were: to coordinate different planning methods, to find the right need, to develop and engage in motivation and to find a common goal. The gameful elements of service design were observed to support project planning as need-based, goal-oriented and participatory action.
Based on the study, a project planning game brings efficiency to the project planning but to succeed it requires the right atmosphere for the participants. Before using a project planning game people's motivation to design a project and the ability to create a platform for service design and co-design should also be taken into account.
Tutkimuksen aikana toteutettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut viidelle Oulun alueella hankkeiden pareissa toimivalle ihmiselle hankkeiden alkuvaiheiden haasteiden selvittämiseksi. Haastatteluiden jälkeen kehitettiin hankesuunnittelupelin prototyyppi, jonka pilotoinnin aikana toteutettiin osallistuvaa havainnointia hankesuunnittelupelin sisältämistä palvelumuotoilun pelillisistä elementeistä. Sisällönanalyysin kautta on päädytty tuloksiin, miten nämä elementit tukivat kehittämishankkeen suunnittelua yhteissuunnittelutyöpajassa. Tutkimuksen lopuksi pohditaan palvelumuotoilun pelillisten elementtien käyttöä ja niiden sekä hankesuunnittelupelin suhdetta hankesuunnitteluun ja palvelumuotoiluun. Tämän pohjalta esitetään johtopäätökset hankkeiden alkuvaiheiden haasteista sekä miten palvelumuotoilun pelilliset menetelmät tukivat kehittämishankkeen suunnittelua.
Tutkimuksen tuloksena haastattelujen pohjalta muodostettiin hankemaailman kuvaus ja todettiin hankkeiden haasteiden olevan erilaisten suunnittelutapojen yhteensovittamisessa, oikean tarpeen löytämisessä, motivaation kehittymisessä ja sitoutumisessa sekä yhteisen päämäärän löytämisessä. Palvelumuotoilun pelillisten elementtien todettiin tukevan hankesuunnittelua kolmella tavalla. Ne tukevat tarvelähtöisyyttä, tavoitteellisuutta ja osallistuvuutta.
Tutkimuksen perusteella hankesuunnittelupeli tuo tehokkuutta hankkeen suunnitteluun, mutta sen onnistumiseksi vaaditaan oikeanlainen ilmapiiri osallistujille. Ennen hankesuunnittelupelin käyttöä tulee myös huomioida ihmisten motivaatiot hankkeen suunnittelulle ja valmiudet pelillisen palvelumuotoilun työkalun sekä yhteissuunnittelun käyttöön ottamiseen.
To determine the initial challenges of projects five project workers were interviewed in the Oulu area by half-structured theme interviews. After the interviews the project planning game was built and gameful elements of service design that are included in the game were observed during the pilot. Content analysis led to the results of how these elements supported the planning of a development project at the co-design workshop. At the end of the research, the use of gameful elements of service design and the project planning game’s relationship between the project planning and service design. Based on this, the conclusions were made of the challenges of the initial project phases and how the gameful elements of service design supported the development project planning.
As a result of the research, a project world was described and found out that the challenges of the projects were: to coordinate different planning methods, to find the right need, to develop and engage in motivation and to find a common goal. The gameful elements of service design were observed to support project planning as need-based, goal-oriented and participatory action.
Based on the study, a project planning game brings efficiency to the project planning but to succeed it requires the right atmosphere for the participants. Before using a project planning game people's motivation to design a project and the ability to create a platform for service design and co-design should also be taken into account.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]