Liikuntaa ja oppimista? : etnografinen tapaustutkimus oppitunnin aikaisen liikunnan vaikutuksesta oppimiseen
Niska, Veera; Remes, Pauliina (2018)
Niska, Veera
Remes, Pauliina
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182536
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182536
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena oppitunnin aikainen liikunta näyttäytyy, ja millaisia merkityksiä oppilaat ja opettajat antavat oppitunnin aikaisen liikunnan ja oppimisen väliselle yhteydelle. Näitä merkityksiä tutkimme kahdessa alkuopetusluokassa, joissa molemmissa hyödynnettiin toiminnallisia ja liikunnallisia opetusmenetelmiä sekä LeaDo-oppimiskeskusta. Tutkimusaineistomme keräsimme etnografista tutkimusotetta hyödyntämällä haastattelemalla oppilaita ja opettajia sekä havainnoimalla tutkimusluokkien toimintaa. Aineiston analyysissä käytimme laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksemme tulosten mukaan sekä oppilaiden että opettajien antamat merkitykset oppituntien aikaisen liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä olivat positiivisia. Positiiviset merkitykset yhdistettiin kuuluvaksi niin oppimisen kognitiiviselle, konatiiviselle, affektiiviselle kuin fyysisellekin osa-alueelle. Liikunnan nähtiin vaikuttavan oppilaiden vireystilaan, keskittymiseen sekä kouluviihtyvyyteen. Opettajien liikuntaa hyödyntävien pedagogisten ratkaisujen taustalla vaikuttivat ajatukset lasten ja nuorten oppimisen, terveyden ja yhteisöllisyyden edistämisestä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne kannustavat opettajia toteuttamaan opetuksessaan liikunnallisia ja toiminnallisia opetusmenetelmiä oppimisen edistäjinä ja kouluviihtyvyyden lisääjinä. Tutkimuksella vastaamme ajankohtaiseen huoleen lasten ja nuorten vähentyneestä fyysisestä aktiivisuudesta sekä heikentyneestä kouluviihtyvyydestä.
Tutkimuksemme tulosten mukaan sekä oppilaiden että opettajien antamat merkitykset oppituntien aikaisen liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä olivat positiivisia. Positiiviset merkitykset yhdistettiin kuuluvaksi niin oppimisen kognitiiviselle, konatiiviselle, affektiiviselle kuin fyysisellekin osa-alueelle. Liikunnan nähtiin vaikuttavan oppilaiden vireystilaan, keskittymiseen sekä kouluviihtyvyyteen. Opettajien liikuntaa hyödyntävien pedagogisten ratkaisujen taustalla vaikuttivat ajatukset lasten ja nuorten oppimisen, terveyden ja yhteisöllisyyden edistämisestä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne kannustavat opettajia toteuttamaan opetuksessaan liikunnallisia ja toiminnallisia opetusmenetelmiä oppimisen edistäjinä ja kouluviihtyvyyden lisääjinä. Tutkimuksella vastaamme ajankohtaiseen huoleen lasten ja nuorten vähentyneestä fyysisestä aktiivisuudesta sekä heikentyneestä kouluviihtyvyydestä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]