”Voisihan tuo olla tärkeää nuorelle opettajalle.” Nuorten opettajien käsityksiä täydennyskoulutuksen merkityksestä induktiovaiheessa.
Lahti, Esaias (2019)
Lahti, Esaias
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902044000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902044000
Tiivistelmä
Työhöntulo- eli induktiovaihe voi aiheuttaa haasteita nuorelle opettajalle. Opettajankoulutuksessa on perehdytty opettajan ammatissa tarvittavaan teoreettiseen tietoon, mutta ensimmäisen työpaikan kouluyhteisö ei ole tuttu, eikä työn tuomaa käytännön kokemusta ole yleensä ehtinyt karttua. Induktiovaiheessa oleville opettajille ei ole olemassa systemaattista perehdytys- ja tukijärjestelmää Suomessa.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä nuorilla opettajilla on täydennyskoulutuksesta induktiovaiheessa. Näitä käsityksiä alettiin tutkia työhöntulovaiheen sekä täydennyskoulutuksen kautta. Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä valmista aineistoa ja käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää sekä kuvailevaa tarkastelua. Tämä opinnäytetyö on tehty osana Arktinen uudistava ja tutkiva opettajuus -hanketta (ArkTOP).
Analyysini tulokset osoittavat, että nuoret opettajat haluavat enemmän täydennyskoulutusta. Erityisesti omassa koulussa, lähikoulussa tai jossain muualla ulkopuolisen kouluttajan toimesta tapahtuvalle, tieto- ja viestintätekniikkaa tai eriyttämistä käsittelevälle täydennyskoulutukselle on tilausta. Fenomenografisen analyysin tulokseksi saatiin nuorten opettajien täydennyskoulutuskäsityksiä kuvaava kolmiosainen tulosavaruus. Kuvailevan tarkastelun tulokset tarkentavat fenomenografisesta analyysista saatuja tuloksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään tulevaisuudessa järjestettäviä nuorille opettajille suunnattuja täydennyskoulutuksia.
Lopussa on pohdittu, miten käyttämäni aineisto vaikutti tuloksiin ja miten täydennyskoulutusta voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Olisi tärkeää tutkia, miten induktiovaiheessa olevien opettajien käsitykset täydennyskoulutuksesta eroavat pidempään töissä olleiden opettajien käsityksistä.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä nuorilla opettajilla on täydennyskoulutuksesta induktiovaiheessa. Näitä käsityksiä alettiin tutkia työhöntulovaiheen sekä täydennyskoulutuksen kautta. Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä valmista aineistoa ja käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää sekä kuvailevaa tarkastelua. Tämä opinnäytetyö on tehty osana Arktinen uudistava ja tutkiva opettajuus -hanketta (ArkTOP).
Analyysini tulokset osoittavat, että nuoret opettajat haluavat enemmän täydennyskoulutusta. Erityisesti omassa koulussa, lähikoulussa tai jossain muualla ulkopuolisen kouluttajan toimesta tapahtuvalle, tieto- ja viestintätekniikkaa tai eriyttämistä käsittelevälle täydennyskoulutukselle on tilausta. Fenomenografisen analyysin tulokseksi saatiin nuorten opettajien täydennyskoulutuskäsityksiä kuvaava kolmiosainen tulosavaruus. Kuvailevan tarkastelun tulokset tarkentavat fenomenografisesta analyysista saatuja tuloksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään tulevaisuudessa järjestettäviä nuorille opettajille suunnattuja täydennyskoulutuksia.
Lopussa on pohdittu, miten käyttämäni aineisto vaikutti tuloksiin ja miten täydennyskoulutusta voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Olisi tärkeää tutkia, miten induktiovaiheessa olevien opettajien käsitykset täydennyskoulutuksesta eroavat pidempään töissä olleiden opettajien käsityksistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]