Ymmärtää tän ilmaston merkitystä sekä ihmiskunnalle ja maapallolle ylipäätänsä - Käsityksiä alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista, esteistä ja edistäjistä
Muotka, Anna; Kinni, Aino (2019)
Muotka, Anna
Kinni, Aino
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902054129
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902054129
Tiivistelmä
Ilmastokasvatus käsittelee ilmastonmuutoksen oppimista ja opetusta. Ilmastokasvatus korostaa ilmaston ja ilmastovastuullisuuden näkökulmia sekä muutoksen tarpeellisuutta. Ilmastokasvatuksessa ei kuitenkaan ole vielä tarpeeksi tutkittua tietoa siitä, miten ilmastokasvatusta tulisi toteuttaa alakoulussa lasten kanssa.
Pro gradu -tutkielmamme selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla, luokan- ja aineenopettajilla, ilmasto- ja ympäristökasvatuksen asiantuntijoilla sekä Suomen ilmastopaneelin jäsenillä on alakoulun ilmastokasvatuksesta. Tutkimme käsityksiä alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteiden, esteiden ja edistäjien näkökulmasta verraten tutkimustuloksia myös kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin. Tutkimuksemme aineiston keräsimme kuudella ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 50 henkilöä. Analysoimme haastattelumme fenomenografisesti teoria- ja aineistolähtöisesti. Tutkimuksemme tuloksista muodostimme vertikaaliset kuvauskategoriat.
Analyysimme tulokset osoittavat, että oppijoiden yhteisön käsitykset alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista, esteistä sekä edistäjistä ovat monitahoiset ja laajat. Alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteiksi koettiin 1) tiedolliset, 2) identiteettiin, maailmankuvaan, arvoihin ja asenteisiin, 3) toivoon ja muihin tunteisiin, 4) ajattelun taitoihin, 5) ilmastonmuutoksen hillintään liittyvät toiminnan, 6) osallisuuteen ja motivaatioon sekä 7) tulevaisuuskasvatukseen liittyvät tavoitteet. Alakoulun ilmastokasvatuksen esteiksi sekä edistäjiksi nimettiin oppilaaseen, opettajaan, yhteiskuntaan, ilmastokasvatusmateriaaliin ja -opetukseen sekä koulumaailmaan liittyviä tekijöitä. Käsitykset alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista ovat monelta osin yhtenevät kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin osa-alueiden kanssa. Alakoulun ilmastokasvatuksen esteet ja edistäjät osoittautuivat ilmastokasvatuksen polkupyörämallin raameja monisyisemmiksi.
Pro gradu -tutkielmamme selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla, luokan- ja aineenopettajilla, ilmasto- ja ympäristökasvatuksen asiantuntijoilla sekä Suomen ilmastopaneelin jäsenillä on alakoulun ilmastokasvatuksesta. Tutkimme käsityksiä alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteiden, esteiden ja edistäjien näkökulmasta verraten tutkimustuloksia myös kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin. Tutkimuksemme aineiston keräsimme kuudella ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 50 henkilöä. Analysoimme haastattelumme fenomenografisesti teoria- ja aineistolähtöisesti. Tutkimuksemme tuloksista muodostimme vertikaaliset kuvauskategoriat.
Analyysimme tulokset osoittavat, että oppijoiden yhteisön käsitykset alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista, esteistä sekä edistäjistä ovat monitahoiset ja laajat. Alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteiksi koettiin 1) tiedolliset, 2) identiteettiin, maailmankuvaan, arvoihin ja asenteisiin, 3) toivoon ja muihin tunteisiin, 4) ajattelun taitoihin, 5) ilmastonmuutoksen hillintään liittyvät toiminnan, 6) osallisuuteen ja motivaatioon sekä 7) tulevaisuuskasvatukseen liittyvät tavoitteet. Alakoulun ilmastokasvatuksen esteiksi sekä edistäjiksi nimettiin oppilaaseen, opettajaan, yhteiskuntaan, ilmastokasvatusmateriaaliin ja -opetukseen sekä koulumaailmaan liittyviä tekijöitä. Käsitykset alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista ovat monelta osin yhtenevät kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin osa-alueiden kanssa. Alakoulun ilmastokasvatuksen esteet ja edistäjät osoittautuivat ilmastokasvatuksen polkupyörämallin raameja monisyisemmiksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]