”Auttaa opettajia siinä arjen työssä silloin kun teknologiaa hyödynnetään opetuksessa” : fenomenografinen tutkimus Lapin alueen digituutoreiden tehtävänkuvasta
Jokiniemi, Sara (2018)
Jokiniemi, Sara
Lapin yliopisto
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074307
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074307
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Lapin alueella toimivien digituutoreiden käsityksiä heidän tehtävänkuvastaan. Digituutorit edustavat uudenlaista opettajien ammatillista kehittämistä koskevat toimintaa. Aiempaa tutkimusta tästä toimintamuodosta ei ole.
Tämä tutkimus nojautuu Lapin ylipistossa vuonna 2017 alkaneeseen DigiGO! – Digitalisaatio koulutuksessa, oppimisessa & osaamisessa –hankkeeseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tuutoroinnin ja mentoroinnin sekä vertairyhmämentoroinnin ilmiöt niveltyneenä digituutorin olemukseen sekä aiempia tutkimuksia tieto- ja viestintätekniikan pedagogisesta käytöstä opetuksessa. Digituutorit pyrkivät työllään edistämään opettajien ammatillista kehittymistä ja siksi teoriataustassa tarkastellaan myös TVT:ta osana opettajien ammatillista kehittämistä sekä työssä oppimisen teorioita.
Tutkimukselle on asetettu kolme tutkimuskysymystä: 1) Minkälaisia käsityksiä Lapin alueen digituutoreilla on heidän omasta toiminnastaan, 2) minkälaisia verkostoja Lapin alueen digituutoreilla on ja 3) Miten digituutoritoiminta on vahvistanut opettajien ammatillista kehittymistä?
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmetodina on fenomenografia. Tutkimushenkilöinä on kuusi Lapin alueen digituutoria. Aineistonkeruumuotona on teemahaastattelu. Aineisto on analysoitu fenomenografisella otteella siten, että tuloksina esitetään tulosavaruus pää- ja alakategorioiden muodossa.
Tutkimustulokset osoittavat digituutorin tehtävän ja termistön vakiintumattomuutta. Digituutorien kuvaukset työstään osoittavat, että heidän toimintansa on monenkirjavaa. He kertovat olevansa laiteteknisenä tukena, järjestävänsä koulutusta sekä kohtaavansa runsaasti, satunnaisista tarpeista syntyviä ohjauspyyntöjä. Tutkimustulokset osoittavat verkostojen suuren merkityksen. Vastaaminen ammatilliseen kehittymiseen on haasteellista silloinkin, kun työyhteisön ilmapiiri on muutoksille myönteinen.
Tutkimus avaa Lapin alueen digituutoreiden tehtävänkuvaa ja antaa välineitä ymmärtää uudenlaista yhteisöllistä koulukulttuuria.
Tämä tutkimus nojautuu Lapin ylipistossa vuonna 2017 alkaneeseen DigiGO! – Digitalisaatio koulutuksessa, oppimisessa & osaamisessa –hankkeeseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tuutoroinnin ja mentoroinnin sekä vertairyhmämentoroinnin ilmiöt niveltyneenä digituutorin olemukseen sekä aiempia tutkimuksia tieto- ja viestintätekniikan pedagogisesta käytöstä opetuksessa. Digituutorit pyrkivät työllään edistämään opettajien ammatillista kehittymistä ja siksi teoriataustassa tarkastellaan myös TVT:ta osana opettajien ammatillista kehittämistä sekä työssä oppimisen teorioita.
Tutkimukselle on asetettu kolme tutkimuskysymystä: 1) Minkälaisia käsityksiä Lapin alueen digituutoreilla on heidän omasta toiminnastaan, 2) minkälaisia verkostoja Lapin alueen digituutoreilla on ja 3) Miten digituutoritoiminta on vahvistanut opettajien ammatillista kehittymistä?
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmetodina on fenomenografia. Tutkimushenkilöinä on kuusi Lapin alueen digituutoria. Aineistonkeruumuotona on teemahaastattelu. Aineisto on analysoitu fenomenografisella otteella siten, että tuloksina esitetään tulosavaruus pää- ja alakategorioiden muodossa.
Tutkimustulokset osoittavat digituutorin tehtävän ja termistön vakiintumattomuutta. Digituutorien kuvaukset työstään osoittavat, että heidän toimintansa on monenkirjavaa. He kertovat olevansa laiteteknisenä tukena, järjestävänsä koulutusta sekä kohtaavansa runsaasti, satunnaisista tarpeista syntyviä ohjauspyyntöjä. Tutkimustulokset osoittavat verkostojen suuren merkityksen. Vastaaminen ammatilliseen kehittymiseen on haasteellista silloinkin, kun työyhteisön ilmapiiri on muutoksille myönteinen.
Tutkimus avaa Lapin alueen digituutoreiden tehtävänkuvaa ja antaa välineitä ymmärtää uudenlaista yhteisöllistä koulukulttuuria.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]