Oman elämänsä sankariko? Kehitysvammaisten asiakkaiden kokemuksia asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisesta vammaissosiaalityössä
Lauri, Heidi (2019)
Lauri, Heidi
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902185327
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902185327
Tiivistelmä
Tutkimuksella tuotettiin tietoa asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisesta vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Aineiston tutkimukselle luovutti Lapin yliopiston hallinnoima VamO -hanke, joka tutkii ja kehittää vammaissosiaalityön asiakasprosessia osallisuuden varmistamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tutkimusaihetta tarkasteltiin aikuisten kehitysvammaisten asiakkaiden kokemusten näkökulmasta. Tutkimustehtävänä selvitettiin, miten kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuus ja itsemääräämisoikeus ovat toteutuneet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja fenomenologis-hermeneuttisena. Teoreettisen taustan muodostivat keskeisiä käsitteitä koskeva tieteellinen ja ammatillinen tieto sekä lainsäädäntö. Keskeisiä käsitteitä, asiakasosallisuutta, asiakasprosessia, itsemääräämisoikeutta, kehitysvammaisuutta, kommunikointia, vammaissosiaalityötä ja vuorovaikutusta tarkasteltiin suhteessa empowermentiin eli valtautumiseen. Aineistona käytettiin 47:n asiakkaan Webropol-kyselytyökalulla valtakunnallisesti kerättyjä kyselyvastauksia. VamO -hankkeen toteuttamalla kyselyllä kartoitettiin vammaispalvelujen asiakkaiden kokemuksia osallisuuden toteutumisesta asiakasprosessissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan vammaissosiaalityön asiakasprosesseissa oli tekijöitä, joilla oli pääosin heikentävä vaikutus kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Näitä olivat asiakkaan ja työntekijän kohtaaminen, kommu-nikoinnin haasteet, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, avustavan henkilön tarve ja palvelujen kustannuskysymykset. Tulosten mukaan on olemassa lisäksi tekijöitä, jotka edistävät kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumista vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Näitä ovat asiakasprosessin kehittäminen, toimiva vuorovaikutus, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät ja avustava henkilö.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vammaissosiaalityön asiakasprosesseissa oli puutteita niissä tekijöissä, jotka olisivat mahdollistaneet kyselyyn vastanneiden kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen. Jotta asiakasosallisuus ja itsemääräämisoikeus toteutuisivat jatkossa paremmin, tulee vammais-sosiaalityön asiakasprosessissa huomioida erityisesti mainitut edistävät tekijät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja fenomenologis-hermeneuttisena. Teoreettisen taustan muodostivat keskeisiä käsitteitä koskeva tieteellinen ja ammatillinen tieto sekä lainsäädäntö. Keskeisiä käsitteitä, asiakasosallisuutta, asiakasprosessia, itsemääräämisoikeutta, kehitysvammaisuutta, kommunikointia, vammaissosiaalityötä ja vuorovaikutusta tarkasteltiin suhteessa empowermentiin eli valtautumiseen. Aineistona käytettiin 47:n asiakkaan Webropol-kyselytyökalulla valtakunnallisesti kerättyjä kyselyvastauksia. VamO -hankkeen toteuttamalla kyselyllä kartoitettiin vammaispalvelujen asiakkaiden kokemuksia osallisuuden toteutumisesta asiakasprosessissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan vammaissosiaalityön asiakasprosesseissa oli tekijöitä, joilla oli pääosin heikentävä vaikutus kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Näitä olivat asiakkaan ja työntekijän kohtaaminen, kommu-nikoinnin haasteet, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, avustavan henkilön tarve ja palvelujen kustannuskysymykset. Tulosten mukaan on olemassa lisäksi tekijöitä, jotka edistävät kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumista vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Näitä ovat asiakasprosessin kehittäminen, toimiva vuorovaikutus, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät ja avustava henkilö.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vammaissosiaalityön asiakasprosesseissa oli puutteita niissä tekijöissä, jotka olisivat mahdollistaneet kyselyyn vastanneiden kehitysvammaisten asiakkaiden asiakasosallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen. Jotta asiakasosallisuus ja itsemääräämisoikeus toteutuisivat jatkossa paremmin, tulee vammais-sosiaalityön asiakasprosessissa huomioida erityisesti mainitut edistävät tekijät.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]