EU:N YLEINEN TIETOSUOJA-ASETUS: MITEN ASETUS VAIKUTTAA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYYN MARKKINOINNISSA
Jokinen, Susanna (2019)
Jokinen, Susanna
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902276513
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902276513
Tiivistelmä
25.5.2018 tuli sovellettavaksi kaikissa EU:n jäsenvaltioissa EU:n yleinen tietosuoja-asetus, kun kahden vuoden siirtymäaika päättyi.
Tutkielmassa tutkitaan tietosuoja-asetuksen vaikutusta henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Tutkielmassa haetaan vastausta siihen, miten henkilötietoja saa käyttää yritysten markkinointiin ja millä perusteella.
Tutkielmassa tutkitaan myös henkilötiedon määritelmää markkinoinnin näkökulmasta. Mikä on henkilötieto ja onko sen määritelmä selkeä?
Tutkimustuloksena on, että tietosuoja-asetuksessa on nimenomaisesti mainittu, että henkilötietojen käsittely suoramarkkinointitarkoituksessa voidaan katsoa oikeutetun edun piiriin kuuluvaksi. Rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välillä täytyy olla merkityksellinen ja asianmukainen suhde.
Tieto saa henkilötiedon luonteen silloin, kun se eri tietojen kanssa yhdistettynä kuvaa yksilöä niin, että hän on tunnistettavissa ja tieto on kiinnitettynä jollekin alustalle.
Tutkielman teoreettinen lähestymistapa on oikeusdogmaattinen lähestymistapa. Tutkielma kuuluu pääosin oikeusinformatiikan oikeudenalaan, mutta myös persoonallisuusoikeuden oikeudenalaan.
Tutkielmassa tutkitaan tietosuoja-asetuksen vaikutusta henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Tutkielmassa haetaan vastausta siihen, miten henkilötietoja saa käyttää yritysten markkinointiin ja millä perusteella.
Tutkielmassa tutkitaan myös henkilötiedon määritelmää markkinoinnin näkökulmasta. Mikä on henkilötieto ja onko sen määritelmä selkeä?
Tutkimustuloksena on, että tietosuoja-asetuksessa on nimenomaisesti mainittu, että henkilötietojen käsittely suoramarkkinointitarkoituksessa voidaan katsoa oikeutetun edun piiriin kuuluvaksi. Rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välillä täytyy olla merkityksellinen ja asianmukainen suhde.
Tieto saa henkilötiedon luonteen silloin, kun se eri tietojen kanssa yhdistettynä kuvaa yksilöä niin, että hän on tunnistettavissa ja tieto on kiinnitettynä jollekin alustalle.
Tutkielman teoreettinen lähestymistapa on oikeusdogmaattinen lähestymistapa. Tutkielma kuuluu pääosin oikeusinformatiikan oikeudenalaan, mutta myös persoonallisuusoikeuden oikeudenalaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]