Opettajien käsityksiä liikunnan arviointimenetelmistä ja arvioinnin
Vuollet, Eino (2019)
Vuollet, Eino
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903108274
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903108274
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä arviointimenetelmiä luokan opettajat käyttävät liikunnan opetuksessaan sekä mihin tarkoitukseen he arviointia käyttävät. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka noudattaa fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa, joiden opetettaviin aineisiin kuuluu liikunta. Haastattelut toteutin keväällä 2018 ja aineiston analyysin suoritin loppusyksyllä 2018 sekä alkutalvella 2019. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista analyysimenetelmää.
Tutkimukseni mukaan havainnointi on selkeästi käytetyin arviointimenetelmä liikunnan opetuksessa. Muita opettajien käyttämiä arviointimenetelmiä olivat arviointikeskustelu, oppilaiden itse- ja vertaisarviointi sekä välitön palaute.
Liikunnan arvioinnin tärkeimpänä tarkoituksena on tutkimukseni mukaan arvosanan antaminen oppilaalle. Arvosanan tueksi opettajat keräsivät vuoden mittaan arviointitietoa oppilaasta. Arvioinnin tarkoituksena oli myös antaa oppilaan vanhemmille tietoa oppilaasta. Arvioinnilla nähtiin myös oppilaan oppimista edistävä ja kehittävä tarkoitus. Arvioinnin avulla oppilaita haluttiin muun muassa motivoida liikkumiseen ja liikunnalliseen elämän tapaan, yrittämiseen liikunnan tunneilla sekä löytämään omia vahvuuksia liikunnassa.
Tutkimukseni mukaan havainnointi on selkeästi käytetyin arviointimenetelmä liikunnan opetuksessa. Muita opettajien käyttämiä arviointimenetelmiä olivat arviointikeskustelu, oppilaiden itse- ja vertaisarviointi sekä välitön palaute.
Liikunnan arvioinnin tärkeimpänä tarkoituksena on tutkimukseni mukaan arvosanan antaminen oppilaalle. Arvosanan tueksi opettajat keräsivät vuoden mittaan arviointitietoa oppilaasta. Arvioinnin tarkoituksena oli myös antaa oppilaan vanhemmille tietoa oppilaasta. Arvioinnilla nähtiin myös oppilaan oppimista edistävä ja kehittävä tarkoitus. Arvioinnin avulla oppilaita haluttiin muun muassa motivoida liikkumiseen ja liikunnalliseen elämän tapaan, yrittämiseen liikunnan tunneilla sekä löytämään omia vahvuuksia liikunnassa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]