Lastenkirjallisuus ja sen vaikutukset lapsen kuvalliseen ilmaisuun ja kehitykseen
Sundholm, Päivi (2019)
Sundholm, Päivi
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042513198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042513198
Tiivistelmä
Lukeminen edistää lapsen ajattelua ja kokonaisvaltaista kehitystä. Saduilla on terapeuttinen vaikutus lapseen ja ne opettavat lapselle tunteidenkäsittelyä ja kulttuurisia ajattelumalleja. Piirtäminen on puolestaan kuvataiteellinen keino edistää lapsen ajattelua ja kehitystä. Tässä tutkimuksessa perehdytään tähän lastenkirjallisuuden ja taiteellisen ilmaisun yhtymäkohtaan keskittyen lapsen kuvalliseen kehitykseen ja ilmaisuun.
Tämä tutkimus on laadullinen ja ei-kokeellinen tapaustutkimus, jonka tulokset ovat yksilöllisiä ja korkeintaan suuntaa-antavia. Tutkimusmenetelminä käytetään observointia ja keskustelevaa haastattelua, muistiinpanojen tekoa sekä piirrosten teettämistä.
Tutkimusosiossa vertaillaan vapaan piirtämisen tuloksia lastenkirjallisuuden kahdella eri lajityypillä stimuloituun piirtämiseen. Nämä lastenkirjallisuuden lajityypit ovat sadut ja kuvakirjallisuus. Tällä asettelulla pyritään tuomaan esille kirjallisen stimulaation vaikutuksia lapsen kuvalliseen ilmaisuun. Vapaan piirtämisen tuotokset toimivat vertailukohtana.
Tutkimuksessa asetetaan hypoteesi, jonka mukaan tutkimusjoukkoa stimuloimalla saadaan aikaan positiivinen vaikutus lapsen ilmaisuun ja tuotettuihin piirroksiin. Tutkimus tuotti tuloksia, jotka kumoavat hypoteesin ja osoittavat päinvastaisia tuloksia. Lastenkirjallisuudella stimulointi ohjasi lapsen ajattelua ja piirtämisen toteutumista rajoittavasti. Kuvallinen satu rajasi ajattelua pienempään kehykseen kuin kuvaton satu. Kuvaton satu jätti tilaa lapsen mielikuvitukselle.
Tutkimuksen toisena tarkoituksena kartoitetaan, missä Lowenfeldin kuvallisen ilmaisun kehitysvaiheessa kohdejoukon lapset ovat. Lisäksi määritellään, mihin Piaget’n kehitysvaiheeseen he osuvat. Reading to a child helps to advance the development and thinking process of a child. Fairytales have a therapeutic effect on a child and they teach the child to process their feelings and adapt to cultural behaviour models and mindsets. Drawing is another way to further the way of thinking and development. This research takes a look into this interface of litterature and artistic expression keeping the focus on children’s pictorial development and expression.
This study is a qualitative and nonexperimental case study. Its results are individual and can not be generalised. The methods used in this research are observation and conversational interview, taking notes and making drawings.
This study compares children’s fairytale- and pictorial books stimulated drawings with the results of the free drawing session. This study setting aims to bring out the influence of the litterature on children’s artistic expression. The results from the free drawing session act as the baseline for the comparison.
In this study the hypothesis is that stimulating the children with litterature creates a positive effect on their expression and drawings. The results of this study suggest the opposite and turn the hypothesis over. The used stimulation lead to limited thinking and drawing. Pictorial book had more limiting effects than a fairytale without pictures. The fairytale left more room for the imagination.
The other purpose of this research was to determine in which stage of Lowenfeld’s theory of artistic development the children participating in this study were. The children’s stage of development is also defined with Piaget’s theory of cognitive development.
Tämä tutkimus on laadullinen ja ei-kokeellinen tapaustutkimus, jonka tulokset ovat yksilöllisiä ja korkeintaan suuntaa-antavia. Tutkimusmenetelminä käytetään observointia ja keskustelevaa haastattelua, muistiinpanojen tekoa sekä piirrosten teettämistä.
Tutkimusosiossa vertaillaan vapaan piirtämisen tuloksia lastenkirjallisuuden kahdella eri lajityypillä stimuloituun piirtämiseen. Nämä lastenkirjallisuuden lajityypit ovat sadut ja kuvakirjallisuus. Tällä asettelulla pyritään tuomaan esille kirjallisen stimulaation vaikutuksia lapsen kuvalliseen ilmaisuun. Vapaan piirtämisen tuotokset toimivat vertailukohtana.
Tutkimuksessa asetetaan hypoteesi, jonka mukaan tutkimusjoukkoa stimuloimalla saadaan aikaan positiivinen vaikutus lapsen ilmaisuun ja tuotettuihin piirroksiin. Tutkimus tuotti tuloksia, jotka kumoavat hypoteesin ja osoittavat päinvastaisia tuloksia. Lastenkirjallisuudella stimulointi ohjasi lapsen ajattelua ja piirtämisen toteutumista rajoittavasti. Kuvallinen satu rajasi ajattelua pienempään kehykseen kuin kuvaton satu. Kuvaton satu jätti tilaa lapsen mielikuvitukselle.
Tutkimuksen toisena tarkoituksena kartoitetaan, missä Lowenfeldin kuvallisen ilmaisun kehitysvaiheessa kohdejoukon lapset ovat. Lisäksi määritellään, mihin Piaget’n kehitysvaiheeseen he osuvat.
This study is a qualitative and nonexperimental case study. Its results are individual and can not be generalised. The methods used in this research are observation and conversational interview, taking notes and making drawings.
This study compares children’s fairytale- and pictorial books stimulated drawings with the results of the free drawing session. This study setting aims to bring out the influence of the litterature on children’s artistic expression. The results from the free drawing session act as the baseline for the comparison.
In this study the hypothesis is that stimulating the children with litterature creates a positive effect on their expression and drawings. The results of this study suggest the opposite and turn the hypothesis over. The used stimulation lead to limited thinking and drawing. Pictorial book had more limiting effects than a fairytale without pictures. The fairytale left more room for the imagination.
The other purpose of this research was to determine in which stage of Lowenfeld’s theory of artistic development the children participating in this study were. The children’s stage of development is also defined with Piaget’s theory of cognitive development.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]