“Siinä on samantasosta porukkaa, niin se varmasti motivoi lapsiaki.” -Luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisesta lukuryhmittäin
Hunnakko, Essi; Vuorinen, Sanni (2019)
Hunnakko, Essi
Vuorinen, Sanni
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050614459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050614459
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on lukuryhmien käytöstä lukemaan opettamisen yhteydessä. Tutkimuksemme kohdejoukoksi valkoituivat luokanopettajat, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet lukuryhmiä lukemaan opettamisessa. Tutkimusaineistomme keräsimme haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa ympäri Suomea. Näiden haastattelujen pohjalta analysoimme aineistomme laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan opettajat kokivat lukuryhmien käytön hyödylliseksi lukemaan opettamisessa. Kokemukset lukuryhmätoiminnasta olivat positiivisia niin oppilaiden motivaation ylläpitämisen kuin opettajien työskentelynkin kannalta. Tärkeänä asiana nähtiin kollegoilta saatu tuki sekä eriyttämisen helpottuminen yhteisopettajuuden myötä. Tutkimuksesta saadut tulokset tukevat hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) ohjeistuksia oppilaiden tasa-arvon ja osallisuuden tunteen edistämisestä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne tuovat hyödyllistä tietoa lukemaan opetuksen toteuttamisesta lukuryhmissä. Tutkimuksemme vastaa yhteiskunnalliseen puheeseen lasten tasa-arvosta ja mahdollisuudesta osallistua opetukseen henkilökohtaisista valmiuksista käsin. Lisäksi lukuryhmittäin tapahtuva lukemaan opettaminen vastaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) asettamiin tavoitteisiin ja tukee vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista.
Tutkimuksemme tulosten mukaan opettajat kokivat lukuryhmien käytön hyödylliseksi lukemaan opettamisessa. Kokemukset lukuryhmätoiminnasta olivat positiivisia niin oppilaiden motivaation ylläpitämisen kuin opettajien työskentelynkin kannalta. Tärkeänä asiana nähtiin kollegoilta saatu tuki sekä eriyttämisen helpottuminen yhteisopettajuuden myötä. Tutkimuksesta saadut tulokset tukevat hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) ohjeistuksia oppilaiden tasa-arvon ja osallisuuden tunteen edistämisestä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne tuovat hyödyllistä tietoa lukemaan opetuksen toteuttamisesta lukuryhmissä. Tutkimuksemme vastaa yhteiskunnalliseen puheeseen lasten tasa-arvosta ja mahdollisuudesta osallistua opetukseen henkilökohtaisista valmiuksista käsin. Lisäksi lukuryhmittäin tapahtuva lukemaan opettaminen vastaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) asettamiin tavoitteisiin ja tukee vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]