”Meidän täytyy tietää siitä, koska se on osa meitä, meidän kotimme” Turvapaikanhakijoiden antamia merkityksiä Suomen historialle
Manninen, Tuomas (2019)
Manninen, Tuomas
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051215239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051215239
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää turvapaikanhakijoiden antamia merkityksiä Suomen historialle. Halusin tutkia, millaisia merkityksiä turvapaikanhakijat antavat Suomen historialle ja mitä mieltä he olivat heille pidetystä Suomen historian opetuspaketista. Tavoitteena on antaa ääni turvapaikanhakijoille ja saada samalla lisätietoa esimerkiksi kotouttamistoimien edistämismahdollisuuksista Suomen historian opiskelun kautta.
Tutkimuksen toteutin esittämällä tutkimukseen osallistuville turvapaikanhakijoille Suomen historian opetuspaketin, jonka jälkeen osallistuneita haastateltiin tulkin välityksellä. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän turvapaikanhakijaa, jotka olivat asiakkaina eräässä vastaanottokeskuksessa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tämän jälkeen analysoin aineiston laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimukseni aineistosta selvisi, että turvapaikanhakijoille Suomen historia oli merkityksellistä. Aineistosta nimesin lopulta kaksi pääteemaa. Ensimmäiseksi teemaksi nimesin turvapaikanhakijoiden antamat merkitykset Suomen historiaa kohtaan. Heidän antamat merkitykset Suomen historiaa kohtaan jaoin kolmeen kategoriaan, joita olivat kotoutuminen, identiteetti ja toivo. Toiseksi pääteemaksi nimesin historianopetuksen toteuttamiseen liittyvät haasteet. Niitä olivat tietolähteet, historianopetukseen liittyvät toiveet, historianopetukseen liittyvät haasteet ja kiinnostuksen syyt.
Tutkimuksen toteutin esittämällä tutkimukseen osallistuville turvapaikanhakijoille Suomen historian opetuspaketin, jonka jälkeen osallistuneita haastateltiin tulkin välityksellä. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän turvapaikanhakijaa, jotka olivat asiakkaina eräässä vastaanottokeskuksessa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tämän jälkeen analysoin aineiston laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimukseni aineistosta selvisi, että turvapaikanhakijoille Suomen historia oli merkityksellistä. Aineistosta nimesin lopulta kaksi pääteemaa. Ensimmäiseksi teemaksi nimesin turvapaikanhakijoiden antamat merkitykset Suomen historiaa kohtaan. Heidän antamat merkitykset Suomen historiaa kohtaan jaoin kolmeen kategoriaan, joita olivat kotoutuminen, identiteetti ja toivo. Toiseksi pääteemaksi nimesin historianopetuksen toteuttamiseen liittyvät haasteet. Niitä olivat tietolähteet, historianopetukseen liittyvät toiveet, historianopetukseen liittyvät haasteet ja kiinnostuksen syyt.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]