”It goes beyond the fundamentals of sex and education.” Sisällönanalyysi Ontarion terveys- ja liikuntakasvatuksen opetussuunnitelmauudistuksen verkkokommentoinnista
Saarreharju, Maiju (2019)
Saarreharju, Maiju
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051115218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051115218
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatuksen saaminen on joka lapsen oikeus ja esimerkiksi seksuaalisten turvataitojen opettamisen tärkeys vaikuttaa nykypäivänä olevan erityisen merkityksellistä. Koulujen seksuaaliopetus sensitiivisenä opetuskokonaisuutena silti jakaa mielipiteitä. Tutkielmassa tarkastellaan Ontarion vuoden 2015 terveys- ja liikuntakasvatuksen opetussuunnitelman uudistuksen ja erityisesti sen seksuaaliopetusta koskevien osien aiheuttamaa julkista kommentointia. Uudistuksen muutokset käytännön seksuaaliopetuk-sessa olivat suhteellisen pieniä, mutta ne johtivat poikkeuksellisen suureen yhteiskunnalliseen kuohuntaan.
Aineistona on Canadian Broadcasting Corporationin (CBC) julkaiseman uutisartikkelin kommenttiosio, joka sisältää 544 kommenttia, joista analyysiin päätyi 453. Analyysi on toteutettu laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimukselle asetettiin yksi pääkysymys: Mikä Ontarion opetussuunnitelmauudistuksessa puhuttaa? Tavoitteena oli analysoida millaisia teemoja ja poliittisia pyrkimyksiä kommentoinnissa nousee esiin.
Merkittävimmiksi teemoiksi aineistosta nousivat erilaiset arvotukset lapsen oikeuksien ja aikuisten arvojen välillä, opetussuunnitelmauudistuksen poliittiset ulottuvuudet sekä seksuaaliopetuksen sovelias ajankohta. Selvien erimielisyyksien sijaan kommentoijilla oli kuitenkin lähinnä erilaisia prioriteetteja. Vahvasti poliittisesti latautuneita vaikutuspyrkimyksiä ei aineistosta löytynyt.
Tuloksista voidaan johtaa päätelmä, jonka mukaan seksuaaliopetuksen kaltaisilla sensitiivisillä aineilla ja aihekokonaisuuksilla on erityisluontoinen asema sekä opetuksen kentällä että julkisessa keskustelussa. Tulosten pohjalta syntyi malli sensitiivisten aineiden opetuksen suunnittelun perustaksi. Mallissa hahmotellaan opetuksen kehittäjien toiminnan ydinosa-alueet suunnittelua ohjaavina perustavanlaatuisina tekijöinä. Lisäksi malli huomioi median vastuullisen toiminnan – faktoihin perustuvan raportoinnin ja puolueettomuuden – osana ihmisten arvoja ja elämäntapoja koskettavan aineen kehittämistyötä. Malli auttaa hahmottamaan opetussuunnitelmatyöhön liittyvää toimintaa laajemmin siten, että uudistuksissa keskityttäisiin ottamaan ensisijaisesti huomioon lasten ja nuorten tarpeet.
Aineistona on Canadian Broadcasting Corporationin (CBC) julkaiseman uutisartikkelin kommenttiosio, joka sisältää 544 kommenttia, joista analyysiin päätyi 453. Analyysi on toteutettu laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimukselle asetettiin yksi pääkysymys: Mikä Ontarion opetussuunnitelmauudistuksessa puhuttaa? Tavoitteena oli analysoida millaisia teemoja ja poliittisia pyrkimyksiä kommentoinnissa nousee esiin.
Merkittävimmiksi teemoiksi aineistosta nousivat erilaiset arvotukset lapsen oikeuksien ja aikuisten arvojen välillä, opetussuunnitelmauudistuksen poliittiset ulottuvuudet sekä seksuaaliopetuksen sovelias ajankohta. Selvien erimielisyyksien sijaan kommentoijilla oli kuitenkin lähinnä erilaisia prioriteetteja. Vahvasti poliittisesti latautuneita vaikutuspyrkimyksiä ei aineistosta löytynyt.
Tuloksista voidaan johtaa päätelmä, jonka mukaan seksuaaliopetuksen kaltaisilla sensitiivisillä aineilla ja aihekokonaisuuksilla on erityisluontoinen asema sekä opetuksen kentällä että julkisessa keskustelussa. Tulosten pohjalta syntyi malli sensitiivisten aineiden opetuksen suunnittelun perustaksi. Mallissa hahmotellaan opetuksen kehittäjien toiminnan ydinosa-alueet suunnittelua ohjaavina perustavanlaatuisina tekijöinä. Lisäksi malli huomioi median vastuullisen toiminnan – faktoihin perustuvan raportoinnin ja puolueettomuuden – osana ihmisten arvoja ja elämäntapoja koskettavan aineen kehittämistyötä. Malli auttaa hahmottamaan opetussuunnitelmatyöhön liittyvää toimintaa laajemmin siten, että uudistuksissa keskityttäisiin ottamaan ensisijaisesti huomioon lasten ja nuorten tarpeet.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]