Pelottavien aiheiden käsittely kuvataideopetuksessa : Kursk ja siihen liittyvät työpajat Rovaniemen taidemuseolla
Liukkonen, Susanna (2019)
Liukkonen, Susanna
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016234
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee pelottavien aiheiden opettamista kuvataidetunnilla. Nykytaiteen teoksissa käsitellään usein kiistanalaisia ja vaikeita aiheita seksuaalisuudesta ja väkivallasta uskontoon ja politiikkaan. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa taas korostuu turvallisuuspuhe. Kuvataideopettaja joutuu opetuksessaan harkitsemaan rajanvetoa aiheiden valinnassa ja käsittelytavoissa.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat Rovaniemen taidemuseossa Korundissa pidetyt työpajat, jotka liittyivät Kursk ja Melankolia -näyttelyyn. Tutkimuskysymyksenä on: kuinka käsitellä vaikeita asioita kuvataideopetuksessa? Alakysymyksinä ovat: mitä oppilaat pelkäävät, kuinka koulumaailmassa ja taidemaailmassa käsitellään vaikeita asioita, ja miten taiteilija, opettajat ja oppilaat käsittelevät Kurskin tapaisia vaikeita aiheita? Aineistoni koostuu osallistuvasta havainnoinnista, haastatteluista ja kyselykaavakkeista. Haastattelin työpajoissa vierailleita 11- ja 15-vuotiaita oppilaita heidän kokemuksestaan työpajasta, Kursk-teoksesta, sekä yleensä kielletyistä tai hankalista aiheista kuvataideopetuksessa. Samankaltaisiin teemakysymyksiin vastasivat haastatteluissa ja kyselykaavakkeessa viisi opettajaa, taiteilija Markus Copper ja kaksi opiskelijaa. Oppilaat kertoivat myös heidän peloistaan ja mediassa / internetissä kohtaamistaan pelottavista aiheista. Aineiston analyysimenetelmäni oli sisällönanalyysi.
Tutkimus havainnollistaa oppilaiden pelkoja eri ikäryhmissä (11- ja 15-vuotiaat). Kursk-teos toimii oivallisena esimerkkinä siitä, kuinka samankaltaisella tavalla aikuiset ja lapset kokevat asioita. Työpajan tehtävät taas osoittavat lapsilla ja aikuisilla olevan erilaisia asenteita ja kokemuksia. Tutkimuksessa esiintuodut kokemusten yleiset suuntaukset ja niistä poikkeamat kertovat yksilöiden erilaisuudesta, mikä opettajan tulee huomioida — samoin kuin oppilaiden ikä aiheiden valinnassa ja käsittelytavassa. Vaikeita ja pelottavia aiheita voi käsitellä kuvataidetunnilla ja niiden kautta voidaan opettaa monia tärkeitä asioita: realistista suhtautumista maailman tapahtumiin, käsitellä erilaisia tunteita ja pohtia moraalia. Vaikeita aiheita voidaan keskustelun lisäksi kohdata myös eri taiteenalojen menetelmien kautta: kirjoittamalla, kuvataiteen ja draamatyöskentelyn avulla. Opettajalla on tärkeä tehtävä oppilaan lähikehitysvyöhykkeellä tapahtuvassa oppimisessa: vaikeiden aiheiden käsittely opettajan kanssa vähentää ahdistusta.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat Rovaniemen taidemuseossa Korundissa pidetyt työpajat, jotka liittyivät Kursk ja Melankolia -näyttelyyn. Tutkimuskysymyksenä on: kuinka käsitellä vaikeita asioita kuvataideopetuksessa? Alakysymyksinä ovat: mitä oppilaat pelkäävät, kuinka koulumaailmassa ja taidemaailmassa käsitellään vaikeita asioita, ja miten taiteilija, opettajat ja oppilaat käsittelevät Kurskin tapaisia vaikeita aiheita? Aineistoni koostuu osallistuvasta havainnoinnista, haastatteluista ja kyselykaavakkeista. Haastattelin työpajoissa vierailleita 11- ja 15-vuotiaita oppilaita heidän kokemuksestaan työpajasta, Kursk-teoksesta, sekä yleensä kielletyistä tai hankalista aiheista kuvataideopetuksessa. Samankaltaisiin teemakysymyksiin vastasivat haastatteluissa ja kyselykaavakkeessa viisi opettajaa, taiteilija Markus Copper ja kaksi opiskelijaa. Oppilaat kertoivat myös heidän peloistaan ja mediassa / internetissä kohtaamistaan pelottavista aiheista. Aineiston analyysimenetelmäni oli sisällönanalyysi.
Tutkimus havainnollistaa oppilaiden pelkoja eri ikäryhmissä (11- ja 15-vuotiaat). Kursk-teos toimii oivallisena esimerkkinä siitä, kuinka samankaltaisella tavalla aikuiset ja lapset kokevat asioita. Työpajan tehtävät taas osoittavat lapsilla ja aikuisilla olevan erilaisia asenteita ja kokemuksia. Tutkimuksessa esiintuodut kokemusten yleiset suuntaukset ja niistä poikkeamat kertovat yksilöiden erilaisuudesta, mikä opettajan tulee huomioida — samoin kuin oppilaiden ikä aiheiden valinnassa ja käsittelytavassa. Vaikeita ja pelottavia aiheita voi käsitellä kuvataidetunnilla ja niiden kautta voidaan opettaa monia tärkeitä asioita: realistista suhtautumista maailman tapahtumiin, käsitellä erilaisia tunteita ja pohtia moraalia. Vaikeita aiheita voidaan keskustelun lisäksi kohdata myös eri taiteenalojen menetelmien kautta: kirjoittamalla, kuvataiteen ja draamatyöskentelyn avulla. Opettajalla on tärkeä tehtävä oppilaan lähikehitysvyöhykkeellä tapahtuvassa oppimisessa: vaikeiden aiheiden käsittely opettajan kanssa vähentää ahdistusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]