Lähimenneisyyden virtuaaliset haamut : Retron representoituminen Crash Bandicoot remakessa
Tolvanen, Veera (2019)
Tolvanen, Veera
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016233
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016233
Tiivistelmä
Tutkielmassani pyrin vastaamaan kysymykseen siitä, miten retro representoituu Crash Bandicoot -videopelin remake-version trailerissa. Kyseinen traileri on siis Crash Bandicoot N.Sane Trilogy -videopelin ”The Comeback” -traileri. Analysoin aineistoa multimodaalisen elokuva-analyysin avulla ja pyrin selvittämään, mitä retrotyylin omaavia visuaalisia elementtejä siinä esiintyy. Olen rajannut tutkielman tarkastelemaan aineistossa esiintyviä visuaalisia elementtejä, jotta tutkielman koko säilyy hallittuna.
Tutkielmani keskittyy osittain nostalgia-aiheiselle keskustelukentälle, mutta olen valinnut pääteemaksi retron, jonka tutkimuksia on kritisoitu nostalgian tärkeyden vähättelystä. Retrous on kuitenkin omassa tutkielmassani oiva suunnannäyttäjä, sillä keskityn tutkimaan kyseistä videopeliä lopputuotoksena eli representaationa, enkä paneudu sen suunnitteluprosessiin.
Tutkielman tuloksena löysin remake-videopelin (Crash Bandicoot N.Sane Trilogyn) trailerista joukon retrotyylin omaavia elementtejä. Nämä elementit representoituivat itse videopelin ikonisen retropeliaseman lisäksi videopeliteknologian jäänteinä, muoti-ilmiöinä sekä lähimenneisyyden kulttuurisina jäänteinä. Nämä elementit ovat kykeneviä synnyttämään trailerin katsojassa nostalgian tuntemuksia, mutta eritoten ne ovat luokiteltavissa menneisyyttä kriittisellä ja humoristisella otteella tarkastelevan retrotyylin ilmentäjiksi. Nämä piirteet ovat 90-luvulla tuotetun alkuperäisen Crash Bandicoot videopelin remake-prosessin läpi selvinneitä elementtejä, jotka viestivät tuon ajan kulttuurista ilmapiiriä Crash Bandicoot N.Sane Trilogyn ”The Comeback” -trailerissa.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka takia sen tuloksia ei voida sellaisenaan yleistää muihin tapauksiin. Tämän tutkielman tuloksena syntynyttä teoriaa ei siis tulisi käsittää selittämään mitkä tietyt visuaaliset elementit ilmentävät retrotyyliä, vaan apurina selittämään retrotyyliä synnyttäviä prosesseja. Tutkielmaa tulisi jatkaa empiirisiin kokeisiin, jotta sen tieteellisyys voitaisiin täysin todistaa.
Tutkielmani keskittyy osittain nostalgia-aiheiselle keskustelukentälle, mutta olen valinnut pääteemaksi retron, jonka tutkimuksia on kritisoitu nostalgian tärkeyden vähättelystä. Retrous on kuitenkin omassa tutkielmassani oiva suunnannäyttäjä, sillä keskityn tutkimaan kyseistä videopeliä lopputuotoksena eli representaationa, enkä paneudu sen suunnitteluprosessiin.
Tutkielman tuloksena löysin remake-videopelin (Crash Bandicoot N.Sane Trilogyn) trailerista joukon retrotyylin omaavia elementtejä. Nämä elementit representoituivat itse videopelin ikonisen retropeliaseman lisäksi videopeliteknologian jäänteinä, muoti-ilmiöinä sekä lähimenneisyyden kulttuurisina jäänteinä. Nämä elementit ovat kykeneviä synnyttämään trailerin katsojassa nostalgian tuntemuksia, mutta eritoten ne ovat luokiteltavissa menneisyyttä kriittisellä ja humoristisella otteella tarkastelevan retrotyylin ilmentäjiksi. Nämä piirteet ovat 90-luvulla tuotetun alkuperäisen Crash Bandicoot videopelin remake-prosessin läpi selvinneitä elementtejä, jotka viestivät tuon ajan kulttuurista ilmapiiriä Crash Bandicoot N.Sane Trilogyn ”The Comeback” -trailerissa.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka takia sen tuloksia ei voida sellaisenaan yleistää muihin tapauksiin. Tämän tutkielman tuloksena syntynyttä teoriaa ei siis tulisi käsittää selittämään mitkä tietyt visuaaliset elementit ilmentävät retrotyyliä, vaan apurina selittämään retrotyyliä synnyttäviä prosesseja. Tutkielmaa tulisi jatkaa empiirisiin kokeisiin, jotta sen tieteellisyys voitaisiin täysin todistaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]