Luokanopettajien käsityksiä yhteisopetuksesta
Kontio, Anna; Lyyra, Ella-Maaria (2019)
Kontio, Anna
Lyyra, Ella-Maaria
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052617073
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052617073
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on yhteisopetuksesta. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissakin puhutaan opettajien välisestä yhteistyöstä, käyttäen termiä samanaikaisopetus.
Tutkielmamme teoreettinen viitekehys pohjautuu inkluusioon pyrkivän koulun ja yhteisopetuksen määrittelyyn. Keräsimme aineistomme haastattelemalle neljää yhteisopetuksen työparia Lapissa. Kävimme haastattelemassa luokanopettajia heidän kouluillaan. Käytimme tutkielmassamme fenomenografista tutkimusotetta. Analyysissä muodostui kuusi kuvauskategoriaa. Esittelemme kuvauskategoriat tulosluvuissa.
Luokanopettajat kertoivat yhteisopetusprosessista, johon kuuluu opetuksen suunnittelu ja organisointi, toteutus ja arviointi. Työpareilla yhteisopetusprosessit olivat erilaisia, mutta niistä löytyi myös yhteisiä piirteitä.
Tulosten mukaan luokanopettajien käsitykset yhteisopetuksesta olivat myönteisiä. Toivomme, että tutkielmamme antaa lisää tietoa yhteisopetusprosessista ja yhteisopetuksesta työmuotona. Tänä päivänä opettajien välisen yhteistyön merkitystä korostetaan kouluissa. Yhtenä syynä tähän on vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden läpileikkaava tavoite kaikille yhteisestä, inklusiivisesta koulusta. Pohdimme tutkielmassamme lopuksi yhteisopetuksen tulevaisuutta.
Tutkielmamme teoreettinen viitekehys pohjautuu inkluusioon pyrkivän koulun ja yhteisopetuksen määrittelyyn. Keräsimme aineistomme haastattelemalle neljää yhteisopetuksen työparia Lapissa. Kävimme haastattelemassa luokanopettajia heidän kouluillaan. Käytimme tutkielmassamme fenomenografista tutkimusotetta. Analyysissä muodostui kuusi kuvauskategoriaa. Esittelemme kuvauskategoriat tulosluvuissa.
Luokanopettajat kertoivat yhteisopetusprosessista, johon kuuluu opetuksen suunnittelu ja organisointi, toteutus ja arviointi. Työpareilla yhteisopetusprosessit olivat erilaisia, mutta niistä löytyi myös yhteisiä piirteitä.
Tulosten mukaan luokanopettajien käsitykset yhteisopetuksesta olivat myönteisiä. Toivomme, että tutkielmamme antaa lisää tietoa yhteisopetusprosessista ja yhteisopetuksesta työmuotona. Tänä päivänä opettajien välisen yhteistyön merkitystä korostetaan kouluissa. Yhtenä syynä tähän on vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden läpileikkaava tavoite kaikille yhteisestä, inklusiivisesta koulusta. Pohdimme tutkielmassamme lopuksi yhteisopetuksen tulevaisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]