Osaamisperusteisesta koulutuksesta valmiuksia opettajan työhön: Oulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta valmistuneiden näkökulmia
Granlund, Johanna (2019-05)
Granlund, Johanna
Lapin yliopisto
05 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717193
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717193
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisesta koulutuksesta opettajiksi valmistuneiden käsityksiä omista valmiuksistaan toteuttaa osaamisperusteista opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jäsentyy osaamisesta, osaamisperusteisuudesta ja Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisen opetussuunnitelman määritelmästä.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisenä survey-kyselynä kevään 2018 aikana Webrobol-kyselyohjelmistolla. Kysely osoitettiin 233 Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisesta koulutuksesta valmistuneelle opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 74 henkilöä (N=74). Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia analyysimenetelmiä.
Saatujen tulosten perusteella opettajana työskentelevien arviot omasta ammattipedagogisesta osaamisesta näyttäytyivät tutkimustuloksissa varsin vahvoina, mikä voidaan tulkita Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisen koulutuksen onnistumisena. Koulutus koettiin oppimista edistävänä kokonaisuutena ja se tarjosi erityisen joustavat opetusjärjestelyt aikuisopiskelijalle. Osaamisperusteisuus näyttäytyi tutkimuksessa sekä myönteisenä että kielteisenä. Kehittämisen kohteeksi tutkimuksessa nimettiin opintojen sekavalta tuntunut aloitusvaihe; vastauksissa toivottiin osaamisen tunnistamisen ja osaamistavoitteiden selkeämpää avaamista. Tutkimuksen mukaan työelämäläheisyyttä sekä erityis- ja digipedagogiikan opetusta tulee vahvistaa. Tuutoropettajilta toivottiin hiljaisen tiedon jakamista ja konkreettisia esimerkkejä toimivista luokkahuonetilanteista. Erityinen huomio tulee kiinnittää opiskelijoiden epäoikeudenmukaisuuden kokemuksiin, jotka liittyivät yhtäläisiin osaamisvaatimuksiin.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisenä survey-kyselynä kevään 2018 aikana Webrobol-kyselyohjelmistolla. Kysely osoitettiin 233 Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisesta koulutuksesta valmistuneelle opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 74 henkilöä (N=74). Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia analyysimenetelmiä.
Saatujen tulosten perusteella opettajana työskentelevien arviot omasta ammattipedagogisesta osaamisesta näyttäytyivät tutkimustuloksissa varsin vahvoina, mikä voidaan tulkita Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisperusteisen koulutuksen onnistumisena. Koulutus koettiin oppimista edistävänä kokonaisuutena ja se tarjosi erityisen joustavat opetusjärjestelyt aikuisopiskelijalle. Osaamisperusteisuus näyttäytyi tutkimuksessa sekä myönteisenä että kielteisenä. Kehittämisen kohteeksi tutkimuksessa nimettiin opintojen sekavalta tuntunut aloitusvaihe; vastauksissa toivottiin osaamisen tunnistamisen ja osaamistavoitteiden selkeämpää avaamista. Tutkimuksen mukaan työelämäläheisyyttä sekä erityis- ja digipedagogiikan opetusta tulee vahvistaa. Tuutoropettajilta toivottiin hiljaisen tiedon jakamista ja konkreettisia esimerkkejä toimivista luokkahuonetilanteista. Erityinen huomio tulee kiinnittää opiskelijoiden epäoikeudenmukaisuuden kokemuksiin, jotka liittyivät yhtäläisiin osaamisvaatimuksiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]