”Nii kyllä mie oon kuullut, että siellä on aika motivoitunutta porukkaa, niin enköhän miekin pääse mukaan” Maahanmuuttajanuorten käsityksiä koulusiirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
Keskinen, Heidi (2019)
Keskinen, Heidi
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052517027
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052517027
Tiivistelmä
Maahanmuutto on kasvanut Suomessa 2000-luvulla ja tämän johdosta kouluissa on enemmän oppilaita, joilla on maahanmuuttotaustaa. Oppilailla, joilla on maahanmuuttotaustaa, on samat oikeudet käydä koulua Suomessa kuin suomalaisilla oppilailla, joten he kohtaavat samat siirtymät esimerkiksi peruskoulusta toiselle asteelle, kuin suomalaiset nuoret.
Tutkimuksessani selvitin, millaisia käsityksiä maahanmuuttajataustaisilla nuorilla on koulusiirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka noudattelee fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla ja kahdella yksilöhaastattelulla kevään 2018 aikana. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen nuorta, jotka kävivät yhdeksättä luokkaa ja olivat hakeneet kevään yhteishaussa toiselle asteelle.
Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä, jonka tuloksena syntyi ku-vauskategorioita, jotka kertovat tutkittavien suhtautumisesta tutkittavaan ilmiöön. Tässä tutkimuksessa kategorioiksi muodostuivat toiveet jatkokoulutuksesta, ajatukset siirtymästä ja siirtymän tukeminen, jotka kuvaavat nuorten kertomia käsityksiä tulevasta siirtymästä.
Tutkimuksessani selvitin, millaisia käsityksiä maahanmuuttajataustaisilla nuorilla on koulusiirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka noudattelee fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla ja kahdella yksilöhaastattelulla kevään 2018 aikana. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen nuorta, jotka kävivät yhdeksättä luokkaa ja olivat hakeneet kevään yhteishaussa toiselle asteelle.
Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä, jonka tuloksena syntyi ku-vauskategorioita, jotka kertovat tutkittavien suhtautumisesta tutkittavaan ilmiöön. Tässä tutkimuksessa kategorioiksi muodostuivat toiveet jatkokoulutuksesta, ajatukset siirtymästä ja siirtymän tukeminen, jotka kuvaavat nuorten kertomia käsityksiä tulevasta siirtymästä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]