"Sä et tule pärjäämään elämässä tämmöisten ongelmien kanssa": Nuorten kokemuksia mielenterveyshäiriöiden vaikutuksista koulunkäyntiin
Leppänen, Johanna; Koskela, Jesse (2019)
Leppänen, Johanna
Koskela, Jesse
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060218125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060218125
Tiivistelmä
Mielenterveys on tärkeä osa nuoren elämää ja hyvinvointia. Lasten ja nuorten osalta mielenterveydellä on merkittävä vaikutus koulunkäyntiin ja opiskeluun, mutta vastavuoroisesti myös kouluympäristöllä on merkittävä vaikutus nuorten elämään ja hyvinvointiin. Tyypillisimpiä opiskeluun vaikuttavia mielenterveyshäiriöistä johtuvia oireita ovat väsymys, ahdistuneisuus, sosiaalisten tilanteiden pelko sekä erilaiset persoonallisuushäiriöt. Yhä useampi lapsi ja nuori on mielenterveyspalveluiden asiakkaana, minkä vuoksi koulujen resursseja tulisi lisätä mielenterveyden edistämistyöhön. Viime vuosikymmenen aikana kouluissa onkin lisätty matalan kynnyksen palveluita, jotta lasten ja nuorten olisi helpompi kertoa ongelmistaan ja saada niihin apua.
Keskityimme pro gradu -tutkielmassamme mielenterveyden häiriöistä kärsivien henkilöiden koulukokemuksiin. Tutkimme narratiivisin keinoin, miten mielenterveyden häiriöt ovat vaikuttaneet tutkittavien koulukokemusten muodostumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimuksen aineisto koostui 11 mielenterveyden häiriöstä kärsineen henkilön kertomuksista. Keräsimme aineiston erilaisten sosiaalisen median ryhmien ja internetissä ylläpidettyjen foorumien avulla syksyllä 2018. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoja.
Tutkimuksen tuloksissa painottuivat tutkittavien negatiiviset kokemukset koulusta. Mielenterveyshäiriöt vaikuttivat negatiivisesti nuorten fyysiseen koulunkäyntiin ja kaverisuhteisiin koulussa, mutta koulumenestykseen sillä oli vaikutuksia vain harvoin. Koulun ilmapiiri oli merkittävässä asemassa siinä, miten nuori haki tai miten hänelle tarjottiin apua. Lähes kaikkia kertomuksia yhdisti lisäksi kouluhenkilökunnan puuttumattomuus, minkä vuoksi nuoren aktiivisuuden vaade korostui hoitoon pääsyssä.
Keskityimme pro gradu -tutkielmassamme mielenterveyden häiriöistä kärsivien henkilöiden koulukokemuksiin. Tutkimme narratiivisin keinoin, miten mielenterveyden häiriöt ovat vaikuttaneet tutkittavien koulukokemusten muodostumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimuksen aineisto koostui 11 mielenterveyden häiriöstä kärsineen henkilön kertomuksista. Keräsimme aineiston erilaisten sosiaalisen median ryhmien ja internetissä ylläpidettyjen foorumien avulla syksyllä 2018. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoja.
Tutkimuksen tuloksissa painottuivat tutkittavien negatiiviset kokemukset koulusta. Mielenterveyshäiriöt vaikuttivat negatiivisesti nuorten fyysiseen koulunkäyntiin ja kaverisuhteisiin koulussa, mutta koulumenestykseen sillä oli vaikutuksia vain harvoin. Koulun ilmapiiri oli merkittävässä asemassa siinä, miten nuori haki tai miten hänelle tarjottiin apua. Lähes kaikkia kertomuksia yhdisti lisäksi kouluhenkilökunnan puuttumattomuus, minkä vuoksi nuoren aktiivisuuden vaade korostui hoitoon pääsyssä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]