"Jokaisen lapsen ääni tulee kuulluksi päivittäin" : Lasten osallisuus päiväkotien toimintasuunnitelmissa
Vääri, Valtteri (2018)
Vääri, Valtteri
Lapin yliopisto
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917705
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten lasten osallisuuden toteuttaminen näyttäytyy päiväkotien toimintasuunnitelmissa. Toimintasuunnitelmat ovat valtakunnallisiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä kunnan omaan varhaiskasvatussuunnitelmaan pohjautuvia asiakirjoja, jotka toimivat varhaiskasvatuksen yksikkökohtaista toteuttamista ohjaavina asiakirjoina.
Teoriaosiossa tarkastelen tutkimuksen keskeisiä käsitteitä. Sijoitan toimintasuunnitelmat kontekstiinsa luomalla katsauksen varhaiskasvatuksen historiaan, lainsäädäntöön ja pedagogiikkaan Suomessa. Viimeisessä teorialuvussa tarkastelen lasten osallisuutta käsitelleitä aiempia tutkimuksia.
Tutkimukseni on laadullinen ja sosiaalis-konstruktivistiseen lähestymistapaan pohjautuva. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 74 toimintayksikön toimintasuunnitelmasta, jotka olivat vapaasi luettavissa Internetissä. Aineiston analysoinnin toteutin diskurssianalyysin keinoin pyrkien tulkitsemaan aineistosta lapsen osallisuuden toteuttamista ja edistämistä koskevia diskursseja.
Erilaisia lapsen osallisuuden mahdollistavia toimintatapoja löytyi aineistosta useita. Aikuisella nähtiin myös olevan merkittävä rooli lasten osallisuuden toteutumisessa. Merkittävimpiä lasten osallisuuden mahdollistavia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa nähtiin olevan lasten mielipiteiden ja kiinnostuksen kohteiden huomiointi, turvallisen ja jokaista lasta kunnioittavan ilmapiirin ja toimintaympäristön luominen sekä lasten ottaminen mukaan toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.
Tutkimuksen tuloksena jäsentyneet lapsen osallisuuden diskurssit antavat välineitä päiväkotien varhaiskasvatustyön toteuttamiseen. Niiden avulla voidaan havaita lapsen osallisuuden moniulotteisuutta sekä edistää lapsen osallisuuden pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.
Teoriaosiossa tarkastelen tutkimuksen keskeisiä käsitteitä. Sijoitan toimintasuunnitelmat kontekstiinsa luomalla katsauksen varhaiskasvatuksen historiaan, lainsäädäntöön ja pedagogiikkaan Suomessa. Viimeisessä teorialuvussa tarkastelen lasten osallisuutta käsitelleitä aiempia tutkimuksia.
Tutkimukseni on laadullinen ja sosiaalis-konstruktivistiseen lähestymistapaan pohjautuva. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 74 toimintayksikön toimintasuunnitelmasta, jotka olivat vapaasi luettavissa Internetissä. Aineiston analysoinnin toteutin diskurssianalyysin keinoin pyrkien tulkitsemaan aineistosta lapsen osallisuuden toteuttamista ja edistämistä koskevia diskursseja.
Erilaisia lapsen osallisuuden mahdollistavia toimintatapoja löytyi aineistosta useita. Aikuisella nähtiin myös olevan merkittävä rooli lasten osallisuuden toteutumisessa. Merkittävimpiä lasten osallisuuden mahdollistavia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa nähtiin olevan lasten mielipiteiden ja kiinnostuksen kohteiden huomiointi, turvallisen ja jokaista lasta kunnioittavan ilmapiirin ja toimintaympäristön luominen sekä lasten ottaminen mukaan toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.
Tutkimuksen tuloksena jäsentyneet lapsen osallisuuden diskurssit antavat välineitä päiväkotien varhaiskasvatustyön toteuttamiseen. Niiden avulla voidaan havaita lapsen osallisuuden moniulotteisuutta sekä edistää lapsen osallisuuden pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3932]