IKEA : oman sisustajaidentiteetin kasvattajana(ko)?
Rahko, Maiju (2019)
Rahko, Maiju
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060318287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060318287
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee kalustejätti IKEAn vaikutusta kuluttajan sisustajaidentiteettiin ja sisustusvalintoihin. Tutkielmassa tarkastellaan, miten IKEA on vaikuttanut kuluttajan sisustajaidentiteetin muovautumiseen, ovatko IKEAn tarjoamat tuotteet edesauttaneet kuluttajan sisustustyylin muotoutumista vai onko kuluttajalla ollut jo ennestään oma vakiintunut tyyli. Tutkielman teoriaosuudessa käsittelen ympäristön vaikutusta identiteetin ja kulutuksen näkökulmasta, suomalaisen sisustuksen juuria sekä IKEAn historiaa ja ideologiaa.
Tutkimuksen primääriaineisto koostui sisustus- ja kalustekuluttajille suunnatusta verkkokyselystä. Kysely toteutettiin Kyselynetti.com -kyselypohjapalvelussa. Kysely oli aktiivisessa tilassa kolme viikkoa syksyllä 2018. Tutkimusaineiston analyysi perustuu teemoitteluun.
Tutkimuksen primääriaineisto koostui sisustus- ja kalustekuluttajille suunnatusta verkkokyselystä. Kysely toteutettiin Kyselynetti.com -kyselypohjapalvelussa. Kysely oli aktiivisessa tilassa kolme viikkoa syksyllä 2018. Tutkimusaineiston analyysi perustuu teemoitteluun.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]