Informaatioteknologia -aiheisten videotutoriaalien lähiluku kognitiivisen elokuvateorian läpi sekä arvio kognitiivisten tarkkaavaisuus- ja havaintotoimintojen näkökulmasta
Mentu, Petri (2019)
Mentu, Petri
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220235
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220235
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu miten videotutoriaalit välittävät informaatiota. Työllä tutkija haluaa löytää tehokkaita keinoja opastaa ihmisiä IT-järjestelmien itsenäisiksi käyttäjiksi. Aineistona toimi Lapin yliopiston IT-palveluiden tuottamat informaatioteknologia -aiheiset videotutoriaalit. Aineiston analyysitapa oli lähiluku. Aineiston analyysikysymykset olivat; ”mitä näkyy?”, ”mitä kuuluu?” ja ”mitä näkyy ja kuuluu samanaikaisesti?”. Tuloksia tarkasteltiin kognitiivisen elokuvateorian kautta. Tulosten pohjalta arvioitiin aineistossa käytetyt audiovisuaaliset keinot skeemakäsitteen avulla kognitiivisten havainto- ja tarkkaavaisuustoimintojen näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeiset havainnot olivat, että videotutoriaalit ovat olemukseltaan toiminnallisia, säännönmukaisia ja toisteisia. Videotutoriaalit ovat myös säännönmukaisesti muuttumattomia alkuperäisestä lähteestä. Tästä syystä on tutkimuksessa myös mielenkiintoinen toteamus, että videotutoriaaleja voidaan tarkastella simulaatio-käsitteen kautta. Tutkimuksen havaintojen pohjalta luodussa aineiston arvioinnissa mielenkiintoisinta oli löydös siitä, että videotutoriaalit voivat kuormittaa katsojaa samalla kun tottunut videotutoriaalien käyttäjä osaa suodattaa toisteisen informaation, eikä näin kuormitu.
Tutkimuksen pohdinnassa esitetään kehitysehdotuksia aineiston videotutoriaaleihin. Kehitysehdotukset esitetään skeema-käsitteen avulla kognitiivisten havainto- ja tarkkaavaisuustoimintojen näkökulmasta. Pohdinnassa esitetään myös keino kuinka videotutoriaalit voidaan sisällyttää osaksi IT-tukipalveluiden työkulkua. Tutkimuksen vahvuus on audiovisuaalisen kerronnan teorian sovellutus käytäntöön.
Jatkotutkimus aiheita tutkimus löytää skeema-käsiteen sisältä, siitä kuinka mediasuunnitelun avulla voidaan rakentaa tai vahvistaa skeemoja. Videotutoriaalien
representaatioita olisi myös hyvä jatkotutkia ja kehittää kognitiivisten muistitoimintojen kautta. This study has researched how videotutorials mediate information. The reasearcher is trying to find efficent ways to guide people to become self-sufficient IT-enviroment users.
The research material consists of information technology videotutorials made by the University of Lapland IT-Services. The research method used was close reading. Analysis units used were; "what is seen?" "what is heard?" and "what is seen and heard at the same time?". The results were presented through a cognitive film theory perspective. Based on the results has the reasercher evaluated the audiovisual cues with the help of the schemaconcept from a attention and perception process perspective.
The key findings of the study are that the essence of videotutorials is functional, regular and redundancy. Videotutorials are also regularly unchangeable from their origin source. Derived from the essence of the videotutorials has this study stated that videotutorials could also be studied from a simulation-concept perspective. The key finding of the evaluation is that beginners using the material can get burdened, while accustomed users filter redundant information and thus do not get burdened.
Tutkimuksen keskeiset havainnot olivat, että videotutoriaalit ovat olemukseltaan toiminnallisia, säännönmukaisia ja toisteisia. Videotutoriaalit ovat myös säännönmukaisesti muuttumattomia alkuperäisestä lähteestä. Tästä syystä on tutkimuksessa myös mielenkiintoinen toteamus, että videotutoriaaleja voidaan tarkastella simulaatio-käsitteen kautta. Tutkimuksen havaintojen pohjalta luodussa aineiston arvioinnissa mielenkiintoisinta oli löydös siitä, että videotutoriaalit voivat kuormittaa katsojaa samalla kun tottunut videotutoriaalien käyttäjä osaa suodattaa toisteisen informaation, eikä näin kuormitu.
Tutkimuksen pohdinnassa esitetään kehitysehdotuksia aineiston videotutoriaaleihin. Kehitysehdotukset esitetään skeema-käsitteen avulla kognitiivisten havainto- ja tarkkaavaisuustoimintojen näkökulmasta. Pohdinnassa esitetään myös keino kuinka videotutoriaalit voidaan sisällyttää osaksi IT-tukipalveluiden työkulkua. Tutkimuksen vahvuus on audiovisuaalisen kerronnan teorian sovellutus käytäntöön.
Jatkotutkimus aiheita tutkimus löytää skeema-käsiteen sisältä, siitä kuinka mediasuunnitelun avulla voidaan rakentaa tai vahvistaa skeemoja. Videotutoriaalien
representaatioita olisi myös hyvä jatkotutkia ja kehittää kognitiivisten muistitoimintojen kautta.
The research material consists of information technology videotutorials made by the University of Lapland IT-Services. The research method used was close reading. Analysis units used were; "what is seen?" "what is heard?" and "what is seen and heard at the same time?". The results were presented through a cognitive film theory perspective. Based on the results has the reasercher evaluated the audiovisual cues with the help of the schemaconcept from a attention and perception process perspective.
The key findings of the study are that the essence of videotutorials is functional, regular and redundancy. Videotutorials are also regularly unchangeable from their origin source. Derived from the essence of the videotutorials has this study stated that videotutorials could also be studied from a simulation-concept perspective. The key finding of the evaluation is that beginners using the material can get burdened, while accustomed users filter redundant information and thus do not get burdened.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]