Matkalla valmentajasta asiantuntijaksi: Narratiivinen tutkimus valmentajuuden merkityksestä asiantuntijuuden kehittymisessä.
Parviainen, Tiia (2019)
Parviainen, Tiia
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720793
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys valmentajataustalla on asiantuntijuuden kehittymisessä. Valmentajuuden merkitystä on tarkastelu valmentamisen opettamien tietojen, taitojen ja ominaisuuksien sekä growth mindsetin ilmentämisen näkökulmista. Tutkielma on tehty yritysyhteistyössä Spine Performance Oy:n kanssa. Tutkielmassa on käytetty narratiivista lähestymistapaa, joka ilmenee suhtautumisenani tutkielman tuottamaan tietoon. Näen tiedon rakentuvan kertomusten kautta. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä viiden valmentajataustaisen asiantuntijan ja kolmen valmentajataustaisen opiskelijan kirjoitelmasta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti hyödyntämällä kategorista sisällönanalyysia ja muodostamalla kategorioista kertomustyyppejä.
Valmentajuuden merkitys oli asiantuntijoiden ja opiskelijoiden kertomuksissa moninainen. Muodostin kategorisen sisällönanalyysin perusteella kertomustyyppejä yhteensä neljä: jatkuvan oppimisen kertomus, urakertomus, tiimipelaajakertomus ja johtamiskertomus. Valmentajuuden merkitys näyttäytyi jatkuvan oppimisen kertomuksessa halukkuutena oppia uutta, reflektointitaitoina, itsetuntemuksena ja sinnikkyytenä. Urakertomuksessa korostui valmentajataustan merkitys työpaikan löytämisessä, opiskelualan valinnassa ja ammatti-identiteetin rakentumisessa. Yhteistyö-, vuorovaikutus- ja ihmisen kohtaamisen taitojen kehittyminen valmennuksessa muodostivat tiimipelaajakertomuksen. Valmentamisen kerrottiin opettaneen myös johtamistaitoja kuten ryhmänhallintaa ja ongelmanratkaisua, joista muodostui johtamiskertomus.
Valmentajuuden merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä oli suuri. Valmentajana toimiminen oli kehittänyt valmentajataustaisista ihmistuntijoita ja itsensä asiantuntijoita. Valmentajataustan merkitys näyttäytyi myös kehittyneenä growth mindset -ajatteluna ja oman asiantuntijuuden löytämisenä. Valmentamisen opettamilla ja kehittämillä tiedoilla, taidoilla ja ominaisuuksilla oli siirtovaikutusta opintoihin ja työelämään. Monet valmentamisessa kehitetyt taidot olivat sellaisia, jotka oli siirretty urheilumaailmasta työelämän lisäksi mukaan omaan elämään.
Valmentajuuden merkitys oli asiantuntijoiden ja opiskelijoiden kertomuksissa moninainen. Muodostin kategorisen sisällönanalyysin perusteella kertomustyyppejä yhteensä neljä: jatkuvan oppimisen kertomus, urakertomus, tiimipelaajakertomus ja johtamiskertomus. Valmentajuuden merkitys näyttäytyi jatkuvan oppimisen kertomuksessa halukkuutena oppia uutta, reflektointitaitoina, itsetuntemuksena ja sinnikkyytenä. Urakertomuksessa korostui valmentajataustan merkitys työpaikan löytämisessä, opiskelualan valinnassa ja ammatti-identiteetin rakentumisessa. Yhteistyö-, vuorovaikutus- ja ihmisen kohtaamisen taitojen kehittyminen valmennuksessa muodostivat tiimipelaajakertomuksen. Valmentamisen kerrottiin opettaneen myös johtamistaitoja kuten ryhmänhallintaa ja ongelmanratkaisua, joista muodostui johtamiskertomus.
Valmentajuuden merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä oli suuri. Valmentajana toimiminen oli kehittänyt valmentajataustaisista ihmistuntijoita ja itsensä asiantuntijoita. Valmentajataustan merkitys näyttäytyi myös kehittyneenä growth mindset -ajatteluna ja oman asiantuntijuuden löytämisenä. Valmentamisen opettamilla ja kehittämillä tiedoilla, taidoilla ja ominaisuuksilla oli siirtovaikutusta opintoihin ja työelämään. Monet valmentamisessa kehitetyt taidot olivat sellaisia, jotka oli siirretty urheilumaailmasta työelämän lisäksi mukaan omaan elämään.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]