Matkailun kasvusta liikamatkailuun?: Matkailun kasvun diskursiivinen rakentuminen media-aineistossa
Kyyrö, Kati (2019)
Kyyrö, Kati
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720809
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720809
Tiivistelmä
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan matkailuelinkeino on viime vuosina kasvanut muita toimialoja nopeammin Suomessa. Matkailun kasvun ennustetaan myös jatkuvan sekä Suomessa että globaalisti. Matkailun jatkuva ja hallitsematon kasvu on viemässä useita matkailukohteita kohti liikamatkailua (engl. overtourism). Liikamatkailu tuo mukanaan monia lieveilmiöitä, jotka muovaavat matkailukohteen luonnetta ja tilaa. Ilmiö on melko tuore aihe tutkimuskirjallisuudessa.
Matkailun kasvua käsittelevä aiempi tutkimuskirjallisuus jakautuu vahvasti kahteen teemaan. Ensimmäinen koostuu matkailun kasvun edistämistä kannattavasta, liiketaloudellisen näkökulman omaavasta kirjallisuudesta. Toinen teema muodostuu ympäristöpainotteisesta, kestävää matkailua kannattavasta kirjallisuudesta, jossa puhutaan matkailun liiallisen kasvun estämisestä. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on tuottaa lisää tietoa liikamatkailusta, jolloin aiheesta voidaan keskustella yhä laajemmin.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on jatkuvan kasvun ideologia. Se pohjautuu uusliberalistiseen maailmankuvaan, jota nyky-yhteiskunnat pitkälti edustavat. Matkailun jatkuvan ja tasapainottoman kasvun äärimuoto, sekä jatkuvan kasvun ideologian ilmentymä on liikamatkailu. Tutkimuskohteenani on matkailun jatkuvan kasvun ideologian diskursiivinen rakentuminen mediassa. Päätutkimuskysymykseni on Mitä merkityksiä matkailun jatkuvan kasvun ideologia luo liikamatkailusta mediassa? Tutkimuksen aineisto koostuu 11 suomenkielisestä ja 9 englanninkielisestä mediatekstistä: uutisista ja lehtiartikkeleista, jotka käsittelevät matkailun kasvua. Analyysimenetelminä toimivat aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi.
Tutkielman tuloksena voidaan sanoa, että liikamatkailu esitetään mediassa monimutkaisena ilmiönä. Se muuttaa paikallisten arkea sekä kulttuurista ja ekologista ympäristöä. Suomenkielinen media esittää matkailun kasvun taloudellisesti hyödyllisenä ja tavoiteltavana. Matkailun kasvun hallintaa ja sen tarvetta korostetaan sekä englanninkielisessä että suomenkielisessä mediassa. Kestävä matkailu esitetään ratkaisuksi liikamatkailulle ja siitä johtuville ongelmille.
Tutkielmaa on tehty Kestävästi kasvavan matkailun monitieteiset mittarit kulttuuriympäristöissä -hankkeen (MAMOMI, VNTeas) rinnalla ja tueksi. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää viranomaistoimijan ja markkinatoimijan välisessä yhteistyössä kestävän matkailun rakentamiseksi. Tutkielma myös avaa kansainvälistä keskustelua liikamatkailusta suomalaiselle lukijakunnalle. Liikamatkailuun tarvitaan lisää tutkimuksellisia näkökulmia koskien etenkin sen arvioimista ja ennakointia.
Matkailun kasvua käsittelevä aiempi tutkimuskirjallisuus jakautuu vahvasti kahteen teemaan. Ensimmäinen koostuu matkailun kasvun edistämistä kannattavasta, liiketaloudellisen näkökulman omaavasta kirjallisuudesta. Toinen teema muodostuu ympäristöpainotteisesta, kestävää matkailua kannattavasta kirjallisuudesta, jossa puhutaan matkailun liiallisen kasvun estämisestä. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on tuottaa lisää tietoa liikamatkailusta, jolloin aiheesta voidaan keskustella yhä laajemmin.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on jatkuvan kasvun ideologia. Se pohjautuu uusliberalistiseen maailmankuvaan, jota nyky-yhteiskunnat pitkälti edustavat. Matkailun jatkuvan ja tasapainottoman kasvun äärimuoto, sekä jatkuvan kasvun ideologian ilmentymä on liikamatkailu. Tutkimuskohteenani on matkailun jatkuvan kasvun ideologian diskursiivinen rakentuminen mediassa. Päätutkimuskysymykseni on Mitä merkityksiä matkailun jatkuvan kasvun ideologia luo liikamatkailusta mediassa? Tutkimuksen aineisto koostuu 11 suomenkielisestä ja 9 englanninkielisestä mediatekstistä: uutisista ja lehtiartikkeleista, jotka käsittelevät matkailun kasvua. Analyysimenetelminä toimivat aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi.
Tutkielman tuloksena voidaan sanoa, että liikamatkailu esitetään mediassa monimutkaisena ilmiönä. Se muuttaa paikallisten arkea sekä kulttuurista ja ekologista ympäristöä. Suomenkielinen media esittää matkailun kasvun taloudellisesti hyödyllisenä ja tavoiteltavana. Matkailun kasvun hallintaa ja sen tarvetta korostetaan sekä englanninkielisessä että suomenkielisessä mediassa. Kestävä matkailu esitetään ratkaisuksi liikamatkailulle ja siitä johtuville ongelmille.
Tutkielmaa on tehty Kestävästi kasvavan matkailun monitieteiset mittarit kulttuuriympäristöissä -hankkeen (MAMOMI, VNTeas) rinnalla ja tueksi. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää viranomaistoimijan ja markkinatoimijan välisessä yhteistyössä kestävän matkailun rakentamiseksi. Tutkielma myös avaa kansainvälistä keskustelua liikamatkailusta suomalaiselle lukijakunnalle. Liikamatkailuun tarvitaan lisää tutkimuksellisia näkökulmia koskien etenkin sen arvioimista ja ennakointia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]