"Se vähän riippuu oppilaistakin" Tapaustutkimus koetusta työrauhasta kyläkoulussa
Lukka, Milka (2019)
Lukka, Milka
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720868
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720868
Tiivistelmä
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää lappilaisen kyläkoulun henkilökunnan kokemuksia työrauhasta. Tutkimukseni aineisto koostuu koulun henkilökunnan eli kolmen opettajan ja koulunkäynninohjaajan haastattelusta. Aineiston analysointi tapahtui laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Työrauha on subjektiivinen käsite, jonka vuoksi jokainen haastateltava määritteli haastattelun aluksi työrauhan. Tutkimushenkilöidenkin käsitys työrauhasta on muuttunut työvuosien aikana sallivampaan suuntaan. Tutkimustulosten mukaan työrauha on edellytys oppimiselle ja tehokkaimpia keinoja sen turvaamiseksi ovat ennaltaehkäisevät ja ylläpitävät keinot. Haastateltavien mukaan vastuu työrauhan ylläpitämisestä kuuluu opettajalle, mutta oppilaita tulee myös antaa vastuuta. Tutkimuksen kohteena olevassa koulussa työrauhan ylläpitäminen kuuluu koko koulun henkilökunnalle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työrauha on ilmiö, joka on yhä edelleen ajankohtainen tutkimuskohde. Työrauha koskettaa kaikkia luokanopettajia. Jokainen opettaja joutuu työelämässä pohtimaan työrauhaan liittyviä kysymyksiä. Työrauhan ylläpitäminen on oppimisen edellytys. Luokassa, jossa ei ole työrauhaa, ei ole myöskään oppimista.
Työrauha on subjektiivinen käsite, jonka vuoksi jokainen haastateltava määritteli haastattelun aluksi työrauhan. Tutkimushenkilöidenkin käsitys työrauhasta on muuttunut työvuosien aikana sallivampaan suuntaan. Tutkimustulosten mukaan työrauha on edellytys oppimiselle ja tehokkaimpia keinoja sen turvaamiseksi ovat ennaltaehkäisevät ja ylläpitävät keinot. Haastateltavien mukaan vastuu työrauhan ylläpitämisestä kuuluu opettajalle, mutta oppilaita tulee myös antaa vastuuta. Tutkimuksen kohteena olevassa koulussa työrauhan ylläpitäminen kuuluu koko koulun henkilökunnalle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työrauha on ilmiö, joka on yhä edelleen ajankohtainen tutkimuskohde. Työrauha koskettaa kaikkia luokanopettajia. Jokainen opettaja joutuu työelämässä pohtimaan työrauhaan liittyviä kysymyksiä. Työrauhan ylläpitäminen on oppimisen edellytys. Luokassa, jossa ei ole työrauhaa, ei ole myöskään oppimista.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]