Elokuvien ikärajamerkinnät vanhempien näkökulmasta: Tapaustutkimus Diktaattori-elokuvasta
Vainikainen, Juha (2019-06-18)
Vainikainen, Juha
Lapin yliopisto
18.06.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820937
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820937
Tiivistelmä
Medioituneen yhteiskunnan myötä lapset ja nuoret käyttävät suuren osan vapaa-ajastaan erilaisten kuvaohjelmien parissa. Kuvaohjelmien ikärajamerkintöjä voidaankin pitää yhtenä tärkeänä osana mediakasvatusta. Ikärajamerkintöjen täytyy olla luotettavia ja toimivia aikuisten näkökulmasta, jolloin sopivien kuvaohjelmien tarjoaminen alaikäiselle on helppoa ja turvallista.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien kokemuksia elokuvien suomalaisten ikärajamerkintöjen toimivuudesta. Ikärajamerkintöjen toimivuutta tiedusteltiin kolmen alakysymyksen avulla: 1) Miten vanhemmat tuntevat elokuvien ikäraja- ja sisältösymbolimerkinnät? 2) Miten vanhemmat noudattavat ikäraja ja sisältösymbolimerkintöjä? ja 3) Kuinka ikäraja- ja sisältösymbolimerkinnät näyttäytyvät suhteessa itse elokuvien sisältöön vanhempien mielestä? Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla viittä itäsuomalaista vanhempaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa. Tämän lisäksi aineistonkeruun yhteydessä katsottiin esimerkkielokuva. Aineiston analyysinä käytettiin sisällönanalyysiä.
Vanhempien mielestä suomalaiset elokuvien ikärajamerkinnät näyttäytyivät pääsääntöisesti toimivina. He tunsivat ikärajamerkinnät verrattain hyvin, sillä pääsääntöisesti kaikilla oli vain pieniä puutteita niiden tunnettavuudessa. Kaikkien vanhempien vastauksissa painottui ikärajojen seuraamisen ja noudattamisen tärkeys. Kaikki vanhemmat katsovat vähintään elokuvan ikärajan valitessaan heidän lapsilleen tai kun heidän lapsensa valitsevat elokuvia katsottavaksi. Lisäksi vanhempien mielestä elokuvan sisällöstä on tärkeää tietää etukäteen. Sisältösymbolit kertovat melko selkeästi sen, minkälaista sisältöä elokuva pitää sisällään. Kuitenkin vanhempien aktiivinen rooli elokuvan sisällön selvittämisessä ja arvioimisessa omalle lapselle nähtiin tärkeimpänä, sillä aina ei voi luottaa elokuvan sisältöön ikärajamerkintöjen perusteella ja jokainen vanhempi on paras arvioija oman lapsensa kehityksen suhteen. Elokuvan sisällön arvioiminen ikärajamerkintöjen perusteella voi olla välillä vaikeaa, sillä elokuvan sisällöt voivat olla keskenään toisistaan poikkeavia.
Vaikka vanhemmat pitivät elokuvien suomalaisia ikärajamerkintöjä toimivina, he eivät osanneet antaa selkeitä perusteluita, miksi ikärajamerkinnät näyttäytyivät heidän mielestään toimivina. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että elokuvien ikärajamerkinnät ovat melko pieni osa kasvatusta. He eivät saata kokea erilaisia kuvaohjelmia ja niiden vaikutuksia kovin suurina, minkä takia erilaiset ikärajamerkintöjen mahdolliset toimivuuden ulottuvuudet eivät kosketa heitä paljoa. Jatkossa suomalaisia elokuvien ikärajamerkintöjä tulisi tutkia määrällisesti, jotta aihepiiristä voitaisiin saada yleistettävää tietoa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien kokemuksia elokuvien suomalaisten ikärajamerkintöjen toimivuudesta. Ikärajamerkintöjen toimivuutta tiedusteltiin kolmen alakysymyksen avulla: 1) Miten vanhemmat tuntevat elokuvien ikäraja- ja sisältösymbolimerkinnät? 2) Miten vanhemmat noudattavat ikäraja ja sisältösymbolimerkintöjä? ja 3) Kuinka ikäraja- ja sisältösymbolimerkinnät näyttäytyvät suhteessa itse elokuvien sisältöön vanhempien mielestä? Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla viittä itäsuomalaista vanhempaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa. Tämän lisäksi aineistonkeruun yhteydessä katsottiin esimerkkielokuva. Aineiston analyysinä käytettiin sisällönanalyysiä.
Vanhempien mielestä suomalaiset elokuvien ikärajamerkinnät näyttäytyivät pääsääntöisesti toimivina. He tunsivat ikärajamerkinnät verrattain hyvin, sillä pääsääntöisesti kaikilla oli vain pieniä puutteita niiden tunnettavuudessa. Kaikkien vanhempien vastauksissa painottui ikärajojen seuraamisen ja noudattamisen tärkeys. Kaikki vanhemmat katsovat vähintään elokuvan ikärajan valitessaan heidän lapsilleen tai kun heidän lapsensa valitsevat elokuvia katsottavaksi. Lisäksi vanhempien mielestä elokuvan sisällöstä on tärkeää tietää etukäteen. Sisältösymbolit kertovat melko selkeästi sen, minkälaista sisältöä elokuva pitää sisällään. Kuitenkin vanhempien aktiivinen rooli elokuvan sisällön selvittämisessä ja arvioimisessa omalle lapselle nähtiin tärkeimpänä, sillä aina ei voi luottaa elokuvan sisältöön ikärajamerkintöjen perusteella ja jokainen vanhempi on paras arvioija oman lapsensa kehityksen suhteen. Elokuvan sisällön arvioiminen ikärajamerkintöjen perusteella voi olla välillä vaikeaa, sillä elokuvan sisällöt voivat olla keskenään toisistaan poikkeavia.
Vaikka vanhemmat pitivät elokuvien suomalaisia ikärajamerkintöjä toimivina, he eivät osanneet antaa selkeitä perusteluita, miksi ikärajamerkinnät näyttäytyivät heidän mielestään toimivina. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että elokuvien ikärajamerkinnät ovat melko pieni osa kasvatusta. He eivät saata kokea erilaisia kuvaohjelmia ja niiden vaikutuksia kovin suurina, minkä takia erilaiset ikärajamerkintöjen mahdolliset toimivuuden ulottuvuudet eivät kosketa heitä paljoa. Jatkossa suomalaisia elokuvien ikärajamerkintöjä tulisi tutkia määrällisesti, jotta aihepiiristä voitaisiin saada yleistettävää tietoa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]