Sosiaalista vai yksilöllistä tasa-arvoa? Fenomenografinen tutkimus vanhempien kouluvalinnalle antamista merkityksistä
Kannisto, Ronja (2019)
Kannisto, Ronja
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820968
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820968
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tavoitteena on kuvata vanhempien antamia merkityksiä kouluvalinnalle. Kouluvalinnalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa vanhempien tekemää peruskouluvalintaa muuhun kuin kunnan osoittamaan lähikouluun. Lisäksi pyritään selvittämään asuinpaikan yhteyttä kouluvalintaan sekä sitä, millaisia koulun veto- ja työntövoimatekijöitä vanhemmat nimeävät. Tutkimus tehdään osittain tilaustyönä Urjalan kunnalle.
Tutkimusaineisto kerättiin viiden vanhemman teemahaastatteluin ja asiantuntijahaastattelulla. Fenomenografiseen tutkimusmetodiin sekä analyysimenetelmään päädyttiin, sillä se soveltuu hyvin käsitysten laadullisten eroavaisuuksien tutkimiseen.
Vanhemmat merkityksellistävät kouluvalintaa kahdella tavalla, jotka molemmat kytkeytyvät käsitykseen koulutuksen tasa-arvosta. Toisessa korostetaan ihmisten samanlaisuutta sekä peruskoulua kaikille yhtä laadukkaan opetuksen järjestäjänä. Toinen käsitys korostaa ihmisten lähtökohtaista erilaisuutta sekä koulujen eriytymistä oppilaiden tason perusteella.
Sijainnilla näyttäisi olevan merkitystä kouluvalinnan kannalta. Haastattelujen perusteella koululla ja asuinpaikalla on yhteys kouluvalintaan. Vanhemmat olivat muuttaneet halutun koulun oppilaaksiottoalueelle sekä etsineet tietoa ja vertailleet kouluja ennen muuttoa. Koulun työntövoimatekijöillä oli enemmän merkitystä perheen muuttoon kuin vetovoimatekijöillä. Vanhempien muuttohalukkuus oli pienempää, mikäli lapsi viihtyy nykyisessä koulussa hyvin.
Tutkimusaineisto kerättiin viiden vanhemman teemahaastatteluin ja asiantuntijahaastattelulla. Fenomenografiseen tutkimusmetodiin sekä analyysimenetelmään päädyttiin, sillä se soveltuu hyvin käsitysten laadullisten eroavaisuuksien tutkimiseen.
Vanhemmat merkityksellistävät kouluvalintaa kahdella tavalla, jotka molemmat kytkeytyvät käsitykseen koulutuksen tasa-arvosta. Toisessa korostetaan ihmisten samanlaisuutta sekä peruskoulua kaikille yhtä laadukkaan opetuksen järjestäjänä. Toinen käsitys korostaa ihmisten lähtökohtaista erilaisuutta sekä koulujen eriytymistä oppilaiden tason perusteella.
Sijainnilla näyttäisi olevan merkitystä kouluvalinnan kannalta. Haastattelujen perusteella koululla ja asuinpaikalla on yhteys kouluvalintaan. Vanhemmat olivat muuttaneet halutun koulun oppilaaksiottoalueelle sekä etsineet tietoa ja vertailleet kouluja ennen muuttoa. Koulun työntövoimatekijöillä oli enemmän merkitystä perheen muuttoon kuin vetovoimatekijöillä. Vanhempien muuttohalukkuus oli pienempää, mikäli lapsi viihtyy nykyisessä koulussa hyvin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]