Lapsen tie kotihoidosta päiväkotihoitoon vanhempien kertomana : kasvatuskumppanuuden toteutuminen siirtymävaiheen ajalta kahdessa Lounais-Lapin kunnassa
Heikka, Maarit (2019-06)
Lataukset:
Heikka, Maarit
Lapin yliopisto
06 / 2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921343
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921343
Tiivistelmä
Lapsen siirtyminen kotihoidosta päiväkotihoitoon on ainutlaatuinen kasvuprosessi lapselle ja kaikille perheen jäsenille erilaisine toimijoineen. Lapsen siirtyminen kasvuympäristöstä toiseen tuo aina haasteensa niin vanhemmille kuin päiväkodin henkilöstölle. Tässä siirtymävaiheessa on oleellisen tärkeä päiväkodin henkilöstön ymmärtää onnistuneen kasvatuskumppanuuden muodostamisen tärkeys vanhempien ja henkilöstön välille. Tämä siirtymävaihe on moninaisten tekijöiden sekä toimijoiden kokonaisuus, jossa on tärkeää huomioida vanhempien oma kasvatustyö erilaisine muuttujineen lapsen lähiympäristön toimijoina kunnioittavalla sekä arvostavalla tavalla.
Tutkielmassa tarkastellaan lapsen tietä kotihoidosta päiväkotihoitoon siirtymävaihetta kahden Lounais- Lapin kunnan päiväkotivanhempien kokemuksien kautta sekä miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden näissä tilanteissa. Tutkimukselle asetettiin seuraavat tutkimuskysymykset:
(1) Minkälainen on päiväkotihoitoon siirtymävaihe vanhempien kertomana Lounais- Lapin alueella?
(2) Millaisia kokemuksia vanhemmilla on kasvatuskumppanuudesta?
Tutkimusote oli narratiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, ja yhteensä kymmenen vanhemman kokemukset lapsen siirtymisestä kotihoidosta päiväkotihoitoon toimivat aineistona, jota analysoitiin narratiivien analyysilla. Tutkielmassa vanhemmat arvostivat kasvatuskumppanuuden onnistumista tämän siirtymävaiheen aikana sekä kasvatuskumppanuus koettiin avoimena, rehellisenä ja lapsiystävällisenä elementtinä päiväkotihoidon aloittamisen yhtenä tekijänä.
Tutkielmassa tarkastellaan lapsen tietä kotihoidosta päiväkotihoitoon siirtymävaihetta kahden Lounais- Lapin kunnan päiväkotivanhempien kokemuksien kautta sekä miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden näissä tilanteissa. Tutkimukselle asetettiin seuraavat tutkimuskysymykset:
(1) Minkälainen on päiväkotihoitoon siirtymävaihe vanhempien kertomana Lounais- Lapin alueella?
(2) Millaisia kokemuksia vanhemmilla on kasvatuskumppanuudesta?
Tutkimusote oli narratiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, ja yhteensä kymmenen vanhemman kokemukset lapsen siirtymisestä kotihoidosta päiväkotihoitoon toimivat aineistona, jota analysoitiin narratiivien analyysilla. Tutkielmassa vanhemmat arvostivat kasvatuskumppanuuden onnistumista tämän siirtymävaiheen aikana sekä kasvatuskumppanuus koettiin avoimena, rehellisenä ja lapsiystävällisenä elementtinä päiväkotihoidon aloittamisen yhtenä tekijänä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]