Inkluusion toteuttamisen haasteet ja mahdollisuudet - Luokanopettajien käsityksiä inkluusion toteuttamiseen liittyvistä tekijöistä
Posti, Essi (2019)
Posti, Essi
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921399
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921399
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani pyrin selvittämään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on inkluusion toteuttamisesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteenani on selvittää, millaiset tekijät edistävät inkluusiota ja millaisia mahdollisuuksia sen toteuttaminen tuo opetukseen ja kasvatukseen. Lisäksi nostan esille inkluusion toteuttamiseen liittyviä haasteita, joita luokanopettajat ovat kohdanneet inklusiivisessa yleisopetuksen luokassaan. Haasteiden ja kehityskohteiden esiin nostaminen voi tuoda uutta tietoa sitä, miten inklusiivista koulua voitaisiin jatkossa vielä kehittää. Käytän tässä laadullisessa tutkimuksessa fenomenografista lähestymistapaa ja analysoin aineistoani fenomenografisen analyysin avulla. Tutkimusaineistoni olen kerännyt sähköisellä kyselylomakkeella ja tutkimukseeni osallistui yhteensä kuusitoista luokanopettajaa ympäri Suomen. Kyselyyni vastaajat toimivat vastaushetkellä inklusiivisen luokan opettajana. Tämä oli kriteerinä kyselyyn vastaamiselle.
Tuloksistani selviää, että inkluusion toteuttamiseen liittyvät edistävät tekijät ja sen tuomat mahdollisuudet liittyvät opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen, johon sisältyvät inklusiivisten arvojen toteuttaminen käytännössä, monipuolinen eriyttäminen ja yksilöllistäminen, moniammatillinen yhteistyö sekä joustavat opetusjärjestelyt. Yksilöllisen oppimisen tukeminen nähtiin monipuolisena keinona antaa lapselle mahdollisuus kehittyä omalla tasollaan. Arvioinnin monipuolisuus nähtiin rikkautena ja mahdollisuutena asettaa oppilaille yksilöllisesti sopivat tavoitteet. Haastaviksi tekijöiksi inkluusion toteuttamisessa nimettiin resurssien ja valmiuksien puute opettaa inklusiivista luokkaa. Lisäksi koulujen ja kuntien vastuuta inklusiivisen toimintakulttuurin rakentamisessa korostettiin kehittämiskohteena, johon toivottiin selkeämpiä ja yhtenäisempiä linjoja. Samalla toivottiin kehitystä täydennyskoulutusten tarjoamiseen sekä tukea työssäjaksamiseen.
Tuloksistani selviää, että inkluusion toteuttamiseen liittyvät edistävät tekijät ja sen tuomat mahdollisuudet liittyvät opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen, johon sisältyvät inklusiivisten arvojen toteuttaminen käytännössä, monipuolinen eriyttäminen ja yksilöllistäminen, moniammatillinen yhteistyö sekä joustavat opetusjärjestelyt. Yksilöllisen oppimisen tukeminen nähtiin monipuolisena keinona antaa lapselle mahdollisuus kehittyä omalla tasollaan. Arvioinnin monipuolisuus nähtiin rikkautena ja mahdollisuutena asettaa oppilaille yksilöllisesti sopivat tavoitteet. Haastaviksi tekijöiksi inkluusion toteuttamisessa nimettiin resurssien ja valmiuksien puute opettaa inklusiivista luokkaa. Lisäksi koulujen ja kuntien vastuuta inklusiivisen toimintakulttuurin rakentamisessa korostettiin kehittämiskohteena, johon toivottiin selkeämpiä ja yhtenäisempiä linjoja. Samalla toivottiin kehitystä täydennyskoulutusten tarjoamiseen sekä tukea työssäjaksamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]