Do I feel lucky? : haastattelututkimus Likaisen Harryn väkivaltaisten sisältöjen merkityksistä
Peuraniemi, Lasse (2019)
Peuraniemi, Lasse
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061920974
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061920974
Tiivistelmä
Pitelet käsissäsi fenomenografista tutkimusta merkityksistä, joita katsojat antavat elokuvan Likainen Harry väkivaltaa esittävistä sisällöistä. Syvimmässä ytimessään tutkimus käsittelee kuvan ja yleisön keskinäistä suhdetta. Päästäkseni parhaiten aiheeseen sisään valitsin todellisuutta ja luonnollista ihmishavainnointia lähimmäksi yhdistetyn taidemuodon, elokuvan, ja aiheekseni väkivallan representaatiot. Tutkimus vahvistaa, että katsojat tarkastelevat väkivaltaisia sisältöjä suhteessa kokonaisuuteen, kontekstualisoivat merkityksiä elokuvan ulkopuolisen tietonsa kanssa ja käsitteellistävät tuntemiamme objekteja niiden sisällä nähdäkseen diskurssin keskeiset viestit.
Aineisto on kerätty kuudelta henkilöltä puolistrukturoiduilla kirjallisilla haastatteluilla sekä yksi videopuheluna.
Tutkielma alkaa määritelmillä ja teorioilla siitä, mikä on elokuvan suhde todellisuuteen, sekä miten tämä on ilmennyt elokuvan historiassa. Elokuvateollisuuden kasvun mukana syntynyt genre antaa oman määritelmänsä sille, mitä realistisuus elokuvassa tarkoittaa. Tästä siirrytään elokuvaväkivallalle annettuihin jäsennyksiin ja merkityksiin, sekä elokuvaväkivaltaan dramaturgiassa. Kuluttajatutkimukset aiheesta kertovat vastaanottajan puolen; miksi ihmiset hakeutuvat sepitteellisen väkivallan ääreen. Viidennessä luvussa taustoitan Likaisen Harryn ja kuvailen sen teemaan liittyvät sisällöt kerätyn teorian valossa.
Kuudennessa luvussa perustelen tutkimusmenetelmäni eli puolistrukturoidun haastattelun valinnan sekä sen hyveet ja heikkoudet, ja avaan sisällönanalyysin keskeiset toimenpiteet. Seitsemännessä luvussa raportoin aineiston ja sen tulokset. Lopuksi esitän reflektioita tutkimuksesta sekä potentiaalisia jatkotutkimusaiheita.
Aineisto on kerätty kuudelta henkilöltä puolistrukturoiduilla kirjallisilla haastatteluilla sekä yksi videopuheluna.
Tutkielma alkaa määritelmillä ja teorioilla siitä, mikä on elokuvan suhde todellisuuteen, sekä miten tämä on ilmennyt elokuvan historiassa. Elokuvateollisuuden kasvun mukana syntynyt genre antaa oman määritelmänsä sille, mitä realistisuus elokuvassa tarkoittaa. Tästä siirrytään elokuvaväkivallalle annettuihin jäsennyksiin ja merkityksiin, sekä elokuvaväkivaltaan dramaturgiassa. Kuluttajatutkimukset aiheesta kertovat vastaanottajan puolen; miksi ihmiset hakeutuvat sepitteellisen väkivallan ääreen. Viidennessä luvussa taustoitan Likaisen Harryn ja kuvailen sen teemaan liittyvät sisällöt kerätyn teorian valossa.
Kuudennessa luvussa perustelen tutkimusmenetelmäni eli puolistrukturoidun haastattelun valinnan sekä sen hyveet ja heikkoudet, ja avaan sisällönanalyysin keskeiset toimenpiteet. Seitsemännessä luvussa raportoin aineiston ja sen tulokset. Lopuksi esitän reflektioita tutkimuksesta sekä potentiaalisia jatkotutkimusaiheita.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]