Merkillinen näytelmä, merkittävä markkinointi : multimodaalisuus ja intersemioottinen siirtyminen teatteriesityksen markkinointi-ilmeessä
Sippola, Mikko (2019)
Sippola, Mikko
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021571
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021571
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee multimodaalisuutta ja intersemioottista siirtymistä teatteriesityksen markkinointimateriaaleissa. Tavoitteenani on selvittää, millaisin keinoin merkityksiä materiaaleissa muodostetaan. Selvitän myös, miten merkitykset siirtyvät intersemioottisesti moodien sisällä ja välillä.
Aineiston keräämiseen käytin tutkimuksessani practice based research -menetelmää. Aineiston analysoimisen menetelmänä käytän multimodaalista analyysia. Tutkimuksessa korostuu suunnittelijalähtöinen näkökulma. Työ sisältää suunnittelullisen osion, joka on dokumentoitu tutkielman yhteyteen. Tämän suunnitteluproduktion kautta totetuttamani materiaalit toimivat myös tutkimukseni ainestona. Suunnittelin ja toteutin Vaasan ylioppilasteatteri Rampin esittämän Puputyttö-näytelmän markkinointi-ilmeen ja sitä soveltavat markkinointimateriaalit.
Tutkimukseni analyysiluku on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkastelen markkinointi-ilmeen semioottisia ratkaisuja moodeittain. Toisessa osassa tarkastelen markkinointi-ilmeen sovellusten semioottisia erityispiirteitä. Tutkimuksen pohdintaluvussa esittelen mahdollisia jatkotoimenpiteitä, joilla teatterin markkinointia voisi entisestään tehostaa.
Aineiston keräämiseen käytin tutkimuksessani practice based research -menetelmää. Aineiston analysoimisen menetelmänä käytän multimodaalista analyysia. Tutkimuksessa korostuu suunnittelijalähtöinen näkökulma. Työ sisältää suunnittelullisen osion, joka on dokumentoitu tutkielman yhteyteen. Tämän suunnitteluproduktion kautta totetuttamani materiaalit toimivat myös tutkimukseni ainestona. Suunnittelin ja toteutin Vaasan ylioppilasteatteri Rampin esittämän Puputyttö-näytelmän markkinointi-ilmeen ja sitä soveltavat markkinointimateriaalit.
Tutkimukseni analyysiluku on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkastelen markkinointi-ilmeen semioottisia ratkaisuja moodeittain. Toisessa osassa tarkastelen markkinointi-ilmeen sovellusten semioottisia erityispiirteitä. Tutkimuksen pohdintaluvussa esittelen mahdollisia jatkotoimenpiteitä, joilla teatterin markkinointia voisi entisestään tehostaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]