Muotoiltua tulevaisuutta kuvataidekasvatuksessa : muotoilun ja tulevaisuuden suunnittelun opetus opiskelijoiden urasuunnittelun tukena
Taipale, Matilda (2019)
Taipale, Matilda
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421759
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421759
Tiivistelmä
Työurien ja -elämän muutokset vaativat uudenlaisia lähestymistapoja niin työurien suunnitteluun kuin uraohjaukseen. Kuvataidekasvatuksessa muutosten synnyttämään tarpeeseen voidaan vastata tarkastelemalla oppijoiden ammatti-identiteettejä, tulevia ammatillisia kenttiä ja niissä tapahtuvia muutoksia merkityksellisyyden ja henkilökohtaisen vision näkökulmista. Tutkimuksen tarkastelukulma keskittyi yliopisto-opiskelijoiden ammatti-identiteettien kehittymisprosessien tukemiseen muotoilun ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmien integraatiolla kuvataidekasvatuksen kontekstissa. Kriittinen realistinen evaluaatiotutkimus kehittämistutkimuksena ja osana taideperustaisen tutkimuksen kenttää soveltui opetuksen kehittämiseen. Tutkimuksessa kasvatustoiminnan kautta haettiin tutkimuksen aineisto, mutta samalla kasvatustoiminta oli kehittämisen kohteena Muotoilu ja tulevaisuus -kurssin muodossa. Aineisto koostui kurssille osallistuneilta opiskelijoilta saadusta käyttäjäpalautteesta ja kurssilla tehdyistä töistä sekä omista havainnoistani. Tutkimuksessa kehitetty kurssi rakentui kolmesta tasosta: pohjalla kulki oppimispolkuna muotoiluprosessi, jonka jokaiseen vaiheeseen kohdistui tehtävä. Jokainen tehtävä puolestaan antoi välineitä tulevaisuuden suunnitteluun. Kurssin muotoiluprosessissa kehitettävänä tuotteena kulki opiskelijan työura.
Tutkimus kehitti muotoilun ja tulevaisuuden suunnittelun opettamista kuvataidekas- vatuksessa Muotoilu ja tulevaisuus -kurssin muodossa. Kurssi soveltui opiskelijoiden tyoörien suunnitteluun ja kokonaisuudessaan lisäsi opiskelijoiden ammatillista itsetuntoa, merkityksellisyyden ja motivaation kokemuksia ja tuki ammatti-identiteetin kehittymistä. Opiskelijat eivät vain etsineet valmiita ratkaisuja, vaan tarkastelivat ja loivat visuaalisen pohdinnan, intuition ja eri tietämisen tapojen avulla merkityksellisiä uusi työuria ja työmahdollisuuksia omista lähtökohdistaan käsin. Tuen ja ohjauksen avulla he onnistuivat muotoilun kautta tarkastelemaan käsityksiään niin itsestään kuin työstä. Opiskelijoiden tulevaisuudet rakentuivat siten, että työ nähtiin väylänä tärkeiden asioiden eteenpäin viemiselle. Tällä pohjalla voi olla tulevaisuuden työelämässä sekä motivoiva että hyvinvointia ja jaksamista ylläpitävä aspekti.
Tutkimus kehitti muotoilun ja tulevaisuuden suunnittelun opettamista kuvataidekas- vatuksessa Muotoilu ja tulevaisuus -kurssin muodossa. Kurssi soveltui opiskelijoiden tyoörien suunnitteluun ja kokonaisuudessaan lisäsi opiskelijoiden ammatillista itsetuntoa, merkityksellisyyden ja motivaation kokemuksia ja tuki ammatti-identiteetin kehittymistä. Opiskelijat eivät vain etsineet valmiita ratkaisuja, vaan tarkastelivat ja loivat visuaalisen pohdinnan, intuition ja eri tietämisen tapojen avulla merkityksellisiä uusi työuria ja työmahdollisuuksia omista lähtökohdistaan käsin. Tuen ja ohjauksen avulla he onnistuivat muotoilun kautta tarkastelemaan käsityksiään niin itsestään kuin työstä. Opiskelijoiden tulevaisuudet rakentuivat siten, että työ nähtiin väylänä tärkeiden asioiden eteenpäin viemiselle. Tällä pohjalla voi olla tulevaisuuden työelämässä sekä motivoiva että hyvinvointia ja jaksamista ylläpitävä aspekti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]