Kuva-analyysi kauneusmatkailun medikalisaatiosta
Klemetti, Kaisa (2019-06-25)
Klemetti, Kaisa
Lapin yliopisto
25.06.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062521870
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062521870
Tiivistelmä
Kauneusmatkailu on matkailua, jonka tarkoitus on matkailijan ulkonäön ehostus matkalla toteutettavan kauneustoimenpiteen avulla. Tutkimuksissa kauneusmatkailu käsitetään terveysmatkailun osa-alueeksi. Koska kauneusmatkailu ei kuitenkaan ole vakiintunut käsite matkailututkimuksessa, ja terveysmatkailun käsite on hajanaisesti ymmärretty, ei ilmiötä vielä riittävästi tunneta. Aiempi tutkimus kauneusmatkailusta rajoittuu pääasiassa ulkomailla tehtyihin kauneuskirurgiamatkailua käsitteleviin tutkimuksiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on kauneuden medikalisaatiosta käyty teoreettinen keskustelu. Medikalisaatio tarkoittaa sellaisten poikkeavuuksien lääketieteellistämistä, joita ei perinteisesti liitetä käsitteellisesti tai käytännön tasolla terveyteen ja lääketieteeseen. Tutkimuksen tieteellinen tehtävä on lisätä ymmärrystä kauneuden medikalisaation ilmene-misestä kauneusmatkailun kontekstissa kuvien tutkimisen avulla.
Tutkimuskohde on kauneuden medikalisaation ilmeneminen kauneusmatkailuyritysten internetsivujen kuvasisällössä. Tutkimuksen ontologia ja epistemologia ovat sosiaalisen konstruktionismin mukaisia. Tutkimuskysymys on: Millaisena kauneuden medikalisaatio näyttäytyy kauneusmatkailuyritysten internetsivujen kuvasisällöissä? Alakysymyksiä on kolme, ja ne ovat: Millaista kuvasisältöä kauneusmatkailuyritysten internetsivuilla on? Millaisissa kuvasisällöissä kauneuden medikalisaatio korostuu? Millaisia kauneusihanteita yrityssivut rakentavat ja myyvät? Kuva-aineistosta johdettuja tutkimustuloksia pohdin seuraavien metakysymysten avulla: Miten kuvien sisällönanalyysin avulla voi ymmärtää kauneusmatkailuilmiötä? Millainen rooli matkailulla on kauneuden tavoittelussa? Millaista lisäarvoa kauneusmatkailuilmiö voi antaa medikalisaation teoreettiseen keskusteluun?
Kuva-aineisto on kerätty Euroopassa sijaitsevien kauneudenhoitoyritysten internetsivuilta. Aineiston analyysi tapahtui medikalisaatioteoreettisen näkökulman ohjaamalla sisällönanalyysillä, jossa yhdistyy määrällinen ja laadullinen lähestymistapa. Tutkimustulokset osoittavat, että kauneuden medikalisaation näyttäytyminen kuvista korostuu tietyissä kuvaluokissa, naiskauneuden medikalisaatio näyttäytyy maasta riippumatta yhtenäisen kauneus-ihanteen mukaisena, kauneuden medikalisaatio näyttäytyy riskittömänä ja intiiminä sekä medikalisoituneen kauneudenhoidon palvelut näyttäytyvät lupaavina. Tutkimustulokset vastaavat aiempaa tutkimusta kauneusalan sukupuolittuneisuudesta.
Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä medikalisoituneesta kauneusmatkailuilmiöstä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat kauneuden medikalisaation rakentumisen osaksi kauneudenhoitoyritysten internetsivujen visuaalista järjestystä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on kauneuden medikalisaatiosta käyty teoreettinen keskustelu. Medikalisaatio tarkoittaa sellaisten poikkeavuuksien lääketieteellistämistä, joita ei perinteisesti liitetä käsitteellisesti tai käytännön tasolla terveyteen ja lääketieteeseen. Tutkimuksen tieteellinen tehtävä on lisätä ymmärrystä kauneuden medikalisaation ilmene-misestä kauneusmatkailun kontekstissa kuvien tutkimisen avulla.
Tutkimuskohde on kauneuden medikalisaation ilmeneminen kauneusmatkailuyritysten internetsivujen kuvasisällössä. Tutkimuksen ontologia ja epistemologia ovat sosiaalisen konstruktionismin mukaisia. Tutkimuskysymys on: Millaisena kauneuden medikalisaatio näyttäytyy kauneusmatkailuyritysten internetsivujen kuvasisällöissä? Alakysymyksiä on kolme, ja ne ovat: Millaista kuvasisältöä kauneusmatkailuyritysten internetsivuilla on? Millaisissa kuvasisällöissä kauneuden medikalisaatio korostuu? Millaisia kauneusihanteita yrityssivut rakentavat ja myyvät? Kuva-aineistosta johdettuja tutkimustuloksia pohdin seuraavien metakysymysten avulla: Miten kuvien sisällönanalyysin avulla voi ymmärtää kauneusmatkailuilmiötä? Millainen rooli matkailulla on kauneuden tavoittelussa? Millaista lisäarvoa kauneusmatkailuilmiö voi antaa medikalisaation teoreettiseen keskusteluun?
Kuva-aineisto on kerätty Euroopassa sijaitsevien kauneudenhoitoyritysten internetsivuilta. Aineiston analyysi tapahtui medikalisaatioteoreettisen näkökulman ohjaamalla sisällönanalyysillä, jossa yhdistyy määrällinen ja laadullinen lähestymistapa. Tutkimustulokset osoittavat, että kauneuden medikalisaation näyttäytyminen kuvista korostuu tietyissä kuvaluokissa, naiskauneuden medikalisaatio näyttäytyy maasta riippumatta yhtenäisen kauneus-ihanteen mukaisena, kauneuden medikalisaatio näyttäytyy riskittömänä ja intiiminä sekä medikalisoituneen kauneudenhoidon palvelut näyttäytyvät lupaavina. Tutkimustulokset vastaavat aiempaa tutkimusta kauneusalan sukupuolittuneisuudesta.
Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä medikalisoituneesta kauneusmatkailuilmiöstä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat kauneuden medikalisaation rakentumisen osaksi kauneudenhoitoyritysten internetsivujen visuaalista järjestystä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]