Kanta-järjestelmän käyttöönotto terveyspalvelualan yrityksissä
Vartiainen, Marja (2019-06-12)
Vartiainen, Marja
Lapin yliopisto
12.06.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062822365
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062822365
Tiivistelmä
Tutkimus selvitti Kanta-järjestelmän käyttöönottoa terveyspalvelualan yrityksissä. Taustalla on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä tietojärjestelmäuudistus, missä sähköisessä muodossa asiakastietonsa kirjaavat yritykset terveyspalvelualalla liittyvät Kansalliseen Terveysarkistoon (Kantaan). Mitä dynaamisempi ja adaptiivisempi yritys on kompleksisissa toimintaympäristönsä muutoksissa, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on proaktiivisella käyttäytymisellään kääntää tilanne edukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli auttaa ymmärtämään pienyritysten asemaa ja toiminnan mahdollisuuksia laajassa yhteiskunnallisessa muutoksessa. Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu yritysten näkökulmasta.
Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenyritykset ja tarkemmin yrityksissä Kanta-järjestelmän käyttöönotosta vastanneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä 29.4.2019 – 9.5.2019. Vastausprosentti oli 18,5 prosenttia. Strukturoidut vastaukset analysoitiin ja koodattiin SPSS-ohjelmalla. Väittämät analysoitiin regressioanalyysilla. Avoimien kysymysten sanallisista osioista tehtiin taulukkomatriisit.
Tulosten mukaan yritykset toimivat dynaamisesti ja adaptiivisesti toimintaympäristönsä suhteen. Kanta-järjestelmän jo käyttöön ottaneet yritykset olivat hieman dynaamisempia kuin ne, jotka eivät olleet tehneet käyttöönottoa. Enemmän adaptiivisuutta osoittaneet yritykset tekivät useammin yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, kuin ne, jotka ilmoittivat, etteivät tee yhteistyötä. Yleisin syy Kanta-järjestelmän käyttöönottamuuteen oli tarvittavien resurssien puuttuminen. Pääasiallisimmat tavoitteet yhteistyön tekemiseen liittyivät yrittäjänä toimimiseen, tietojärjestelmiin sekä asiakkaisiin. Tulevaisuudessa yhteistyön muodot muuttuvat toimijoiden siirtyessä yhä lisääntyvässä määrin teknologiavälitteiseen kommunikaatioon ja sähköisiin palveluverkostoihin.
Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenyritykset ja tarkemmin yrityksissä Kanta-järjestelmän käyttöönotosta vastanneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä 29.4.2019 – 9.5.2019. Vastausprosentti oli 18,5 prosenttia. Strukturoidut vastaukset analysoitiin ja koodattiin SPSS-ohjelmalla. Väittämät analysoitiin regressioanalyysilla. Avoimien kysymysten sanallisista osioista tehtiin taulukkomatriisit.
Tulosten mukaan yritykset toimivat dynaamisesti ja adaptiivisesti toimintaympäristönsä suhteen. Kanta-järjestelmän jo käyttöön ottaneet yritykset olivat hieman dynaamisempia kuin ne, jotka eivät olleet tehneet käyttöönottoa. Enemmän adaptiivisuutta osoittaneet yritykset tekivät useammin yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, kuin ne, jotka ilmoittivat, etteivät tee yhteistyötä. Yleisin syy Kanta-järjestelmän käyttöönottamuuteen oli tarvittavien resurssien puuttuminen. Pääasiallisimmat tavoitteet yhteistyön tekemiseen liittyivät yrittäjänä toimimiseen, tietojärjestelmiin sekä asiakkaisiin. Tulevaisuudessa yhteistyön muodot muuttuvat toimijoiden siirtyessä yhä lisääntyvässä määrin teknologiavälitteiseen kommunikaatioon ja sähköisiin palveluverkostoihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]