"En tiennyt, että taiteessa voi olla näin paljon järkeä!" Nuorten taidetyöpajat Komin tasavallassa Venäjällä - suomalaisen taidekasvatuksen mahdollisuudet kansainvälisessä ympäristössä
Mustajärvi, Emilia; Remes, Enni (2019-06)
Mustajärvi, Emilia
Remes, Enni
Lapin yliopisto
06 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019063022390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019063022390
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena ovat kansainväliset taidetyöpajat Venäjällä Komin tasavallassa keväällä ja syksyllä 2018. Taidetyöpajojen taustalla on Living in the Landscape -hanke, joka on osa ASAD:in toimintaa. Tutkimus koostuu toukokuun 2018 ympäristötaidetyöpajasta kansainvälisessä kesäkoulussa Living in the Landscape - projektissa sekä syyskuun 2018 nuorille ohjatuista ympäristötaidetyöpajoista. Tutkimuksen konteksti on hankkeen lisäksi Venäjä, jonka kulttuuria ja yhteiskuntaa sekä sen toimintatapoja suomalaisen voi olla vaikea täysin ymmärtää. Tutkimus on pyritty toteuttamaan kulttuurisensitiivisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Taidetyöpajoissa on toteutettu suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista suomalaista kuvataidekasvatusta, johon kuuluu toiminnallisuus, moniaistisuus ja monikulttuurisuus sekä kestävän kehityksen näkökulmat. Tutkimusmetodina on käytetty taideperustaista toimintatutkimusta, jossa on myös tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineistona on ollut työpajoissa tehdyt havainnot, kuvat, videot ja äänitteet sekä osallistujilta kerätyt palautelomakevastaukset, joita on analysoitu laadullisen analyysin menetelmillä. Kevään 2018 työpajaan, jossa toteutettiin yhteisöllisesti pajusta ja roskista ympäristötaideteos, osallistui monista eri maista tulevia nuoria ja aikuisia. Syksyn 2018 kolmeen työpajaan Syktyvkarissa osallistuivat yhden julkisen koulun teini-ikäiset oppilaat sekä kuvataidekoulun kaksi teini-ikäisten oppilaiden ryhmää.
Tutkimus osoittaa, että kaikenlaisista taustoista tulevat ihmiset voivat nauttia yhteisöllisen ympäristötaiteen tekemisestä ja saada siitä työkaluja tutkia elämän eri ilmiöitä uudenlaisesta näkökulmasta, visuaalisesti ja esteettisesti. Ympäristötaiteen avulla ihminen voi tutkia omaa luontosuhdettaan. Komilaiset nuoret ovat kiinnostuneita ympäristönäkökulmista ja ympäristö- sekä katutaiteesta. Heille kansainväliseen työpajaan osallistuminen on ollut kansainvälisyyskokemus, joka on innostanut heitä tutustumaan muihin kulttuureihin ja opiskelemaan vieraita kieliä. Koulutusviennin näkökulmasta suomalainen taidekasvatus toimii hyvin kansainvälisessä ympäristössä sen sisältämän itseään tutkivan, kehittävän ja kritisoivan luonteensa vuoksi. Paikkalähtöinen taide voi nostaa esiin yhteisön piileviä ongelmia ja helpottaa niistä puhumista.
Tutkimus osoittaa, että kaikenlaisista taustoista tulevat ihmiset voivat nauttia yhteisöllisen ympäristötaiteen tekemisestä ja saada siitä työkaluja tutkia elämän eri ilmiöitä uudenlaisesta näkökulmasta, visuaalisesti ja esteettisesti. Ympäristötaiteen avulla ihminen voi tutkia omaa luontosuhdettaan. Komilaiset nuoret ovat kiinnostuneita ympäristönäkökulmista ja ympäristö- sekä katutaiteesta. Heille kansainväliseen työpajaan osallistuminen on ollut kansainvälisyyskokemus, joka on innostanut heitä tutustumaan muihin kulttuureihin ja opiskelemaan vieraita kieliä. Koulutusviennin näkökulmasta suomalainen taidekasvatus toimii hyvin kansainvälisessä ympäristössä sen sisältämän itseään tutkivan, kehittävän ja kritisoivan luonteensa vuoksi. Paikkalähtöinen taide voi nostaa esiin yhteisön piileviä ongelmia ja helpottaa niistä puhumista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]