Tapaustutkimus iPadin käytöstä lukion oppimisympäristössä
Pietiläinen, Sanja (2019-07-01)
Pietiläinen, Sanja
Lapin yliopisto
01.07.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070822863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070822863
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva yhteiskunta ja opetussuunnitelmat ajavat kouluja muuttamaan oppimisympäristöjään niin, että se tukee tulevaisuuden taitojen oppimista. Yhtenä tavoitteena on tieto- ja viestintätekniset taidot. Keskustelu niiden käytöstä ja toiminnasta ei ole yksinkertaista ja kannanottoja löytyy paljon.
Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää käyttökokemuksia iPadista oppimisen ja opettamisen välineenä lukion oppimisympäristössä. Valitsin metodologiseksi lähtökohdakseni tapaustutkimuksen, sillä sen avulla pystyin tarkastelemaan sillä hetkellä ainutlaatuista ilmiötä yhdessä lukiossa monesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yhdeksän opettajaa, rehtori sekä seitsemänkymmentäkolme opiskelijaa. Aineistoina toimivat rehtorin haastattelu sekä opettajille ja opiskelijoille tehdyt erilliset verkkokyselyt. Aineiston analysoin tyypittelyn ja temaattisen analysoinnin keinoin.
Tuloksissa keskitytään aluksi opiskelijoiden vastauksista koottuihin teemoihin, jotka kertovat miten iPad on osa omaa oppimista ja oppimisympäristöä yhdessä kokemusten kanssa. Opiskelijoiden ajattelutaidot ja vastuullisuus nousee esille, ja oppimisympäristön muutosta voidaan pitää melkoisen onnistuneena. Seuraavaksi käsittelen opettajatyypit, jotka luonnehtivat opettajien kokemusta sekä suhtautumista iPadin käytöstä. Tulokset antavat viitteitä, että oppimisympäristön muutos on ollut onnistunutta ja opiskelijat ovat kehittäneet opiskelun ja syvän ajattelun taitojaan. Opettajilla muutos on erilaisissa vaiheissa. Opettajatyypit kertovat millaisista lähtökohdista muutosta rakennetaan ja millaiseen keskusteluun oppimisympäristön kehittämisessä voidaan tarttua. Oppimisympäristön muutoksen lähtökohdat vaikuttavat olleen pedagogisesti perusteltuja ja prosessille on annettu aikaa.
Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää käyttökokemuksia iPadista oppimisen ja opettamisen välineenä lukion oppimisympäristössä. Valitsin metodologiseksi lähtökohdakseni tapaustutkimuksen, sillä sen avulla pystyin tarkastelemaan sillä hetkellä ainutlaatuista ilmiötä yhdessä lukiossa monesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yhdeksän opettajaa, rehtori sekä seitsemänkymmentäkolme opiskelijaa. Aineistoina toimivat rehtorin haastattelu sekä opettajille ja opiskelijoille tehdyt erilliset verkkokyselyt. Aineiston analysoin tyypittelyn ja temaattisen analysoinnin keinoin.
Tuloksissa keskitytään aluksi opiskelijoiden vastauksista koottuihin teemoihin, jotka kertovat miten iPad on osa omaa oppimista ja oppimisympäristöä yhdessä kokemusten kanssa. Opiskelijoiden ajattelutaidot ja vastuullisuus nousee esille, ja oppimisympäristön muutosta voidaan pitää melkoisen onnistuneena. Seuraavaksi käsittelen opettajatyypit, jotka luonnehtivat opettajien kokemusta sekä suhtautumista iPadin käytöstä. Tulokset antavat viitteitä, että oppimisympäristön muutos on ollut onnistunutta ja opiskelijat ovat kehittäneet opiskelun ja syvän ajattelun taitojaan. Opettajilla muutos on erilaisissa vaiheissa. Opettajatyypit kertovat millaisista lähtökohdista muutosta rakennetaan ja millaiseen keskusteluun oppimisympäristön kehittämisessä voidaan tarttua. Oppimisympäristön muutoksen lähtökohdat vaikuttavat olleen pedagogisesti perusteltuja ja prosessille on annettu aikaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]