Kanssakulkijana Kansallisgallerian kierroksilla : etnografinen tutkimus opetushenkilökunnan vuorovaikutuksesta Taidetestaajat-hankkeessa Kiasmassa, Sinebrychoffilla ja Ateneumissa
Kinnunen, Meri Tuuli (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kinnunen, Meri Tuuli
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070422807
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070422807
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee 8-luokkalaisten vierailuryhmien opettajien
vuorovaikutusta Taidetestaajat-hankkeessa Kansallisgallerian taidemuseoissa, Kiasmassa,
Ateneumissa ja Sinebrychoffilla. Tutkimusotteeni on etnografinen. Olen kerännyt
tutkimusaineistoni havaintopäiväkirjaa kirjoittamalla vuoden 2018 kevään aikana
havainnoiden paikan päällä toimintaa erissä. Havaintoni ajoittuvat kolmelle kuukaudelle.
Havaintopäiväkirjan pohjalta olen koonnut kolme ydintarinaa, yhden jokaisesta
taidemuseosta. Tutkielmassani tarkastelen ydintarinoita teoriakirjallisuuden valossa.
Tutkimusaineistoni pohjalta olen valinnut aiheita, joita käsittelen aineiston analyysissani.
Näitä aiheita ovat kuunteleminen, opettajan ja oppaan välinen vuorovaikutus, opettajan ja
oppilaiden välinen vuorovaikutus, oppimisen mahdollistaminen ja pedagoginen rakkaus.
Tutkimusaineiston ja teorian vuoropuhelun pohjalta olen tutkielmassani tehnyt löydöksen
siitä, että opettajien työ oppaan rinnalla on seuraamillani kierroksilla ollut oppilaiden
turvallisuudesta huolehtimista, heidän kuunteluaan ja ihailemistaan. Opettajan tärkein
tehtävä on tutkimukseni valossa ollut olla oppilaille tavoitettavissa. Opettaja on ihminen,
johon oppilas voi tarvittaessa nojata. Opettajan ja oppaan välisessä yhteistyössä
vuorovaikutus on ollut myös olennaista oppimisen onnistumisen kannalta. Oppaiden ja
oppilaiden roolit kierroksilla pohjautuvat jo vallitsevaan museokulttuuriin ja ohjeistuksiin
sekä pieniin vuorovaikutuksellisiin vihjeisiin, joiden perusteella opettajat etsivät
paikkaansa toiminnassa.
vuorovaikutusta Taidetestaajat-hankkeessa Kansallisgallerian taidemuseoissa, Kiasmassa,
Ateneumissa ja Sinebrychoffilla. Tutkimusotteeni on etnografinen. Olen kerännyt
tutkimusaineistoni havaintopäiväkirjaa kirjoittamalla vuoden 2018 kevään aikana
havainnoiden paikan päällä toimintaa erissä. Havaintoni ajoittuvat kolmelle kuukaudelle.
Havaintopäiväkirjan pohjalta olen koonnut kolme ydintarinaa, yhden jokaisesta
taidemuseosta. Tutkielmassani tarkastelen ydintarinoita teoriakirjallisuuden valossa.
Tutkimusaineistoni pohjalta olen valinnut aiheita, joita käsittelen aineiston analyysissani.
Näitä aiheita ovat kuunteleminen, opettajan ja oppaan välinen vuorovaikutus, opettajan ja
oppilaiden välinen vuorovaikutus, oppimisen mahdollistaminen ja pedagoginen rakkaus.
Tutkimusaineiston ja teorian vuoropuhelun pohjalta olen tutkielmassani tehnyt löydöksen
siitä, että opettajien työ oppaan rinnalla on seuraamillani kierroksilla ollut oppilaiden
turvallisuudesta huolehtimista, heidän kuunteluaan ja ihailemistaan. Opettajan tärkein
tehtävä on tutkimukseni valossa ollut olla oppilaille tavoitettavissa. Opettaja on ihminen,
johon oppilas voi tarvittaessa nojata. Opettajan ja oppaan välisessä yhteistyössä
vuorovaikutus on ollut myös olennaista oppimisen onnistumisen kannalta. Oppaiden ja
oppilaiden roolit kierroksilla pohjautuvat jo vallitsevaan museokulttuuriin ja ohjeistuksiin
sekä pieniin vuorovaikutuksellisiin vihjeisiin, joiden perusteella opettajat etsivät
paikkaansa toiminnassa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]