"Kaaduin suohon ja ragesin." : digitarina nuorten Pohjois-Savon maakuntaan liittyvän paikkakokemuksen ilmentäjänä kuvataidekasvatuksessa
Komulainen, Reetta (2019)
Komulainen, Reetta
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070422808
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070422808
Tiivistelmä
Maakunnat eivät ole pitkiin aikoihin olleet kansalaisten näkökulmasta merkittäviä tekijöitä suomalaisessa aluejärjestelmässä. Viime vuosina valtiotason päättäjät ovat kuitenkin jälleen kiinnittäneet huomionsa maakuntien mahdollisuuksiin kuntarajoja ylittävinä palveluntuottajina. Nykynuorelle maakunta ja sen merkitys voivatkin näyttäytyä vain paikan niminä vailla sen kummempaa vaikutusta omaan elämään, vaikka todellisuudessa kyse voi olla tulevaisuudessa laajastikin elämään vaikuttavasta aluekokonaisuudesta.
Tämä pro gradu -tutkielma selvittää Sonkajärven kunnan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden Pohjois-Savon maakuntaan liittyviä paikkakokemuksia digitarinan keinoin. Lisäksi tutkielmassa perehdytään digitarinaprosessin toimivuuteen paikkaperustaisen
kuvataidekasvatuksen työkaluna. Tutkielma on taideperustainen toimintatutkimus, jonka aineistonkeruussa on hyödynnetty useita eri menetelmiä. Kyselytutkimuksen, osallistuvan havainnoinnin ja sisällönanalyysin avulla olen pyrkinyt tuottamaan kokonaisvaltaisesti prosessia kuvaavaa aineistoa. Tutkimus tuottaa tietoa digitarinan hyödynnettävyydestä koulukontekstissa tapahtuvassa kuvataidekasvatuksessa, sekä Pohjois-Savon pohjoisosissa asuvien nuorten paikkakokemuksen fokuksista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sonkajärveläisten nuorten digitarinoissa ja kokemuksissa koroistuivat Pohjois-Savon ja erityisesti oman kotikunnan luonto ja maisemat, sekä niiden merkitys kotiseudulla viihtymisen näkökulmasta. Lisäksi keskeisesti nuorten paikkakokemukseen vaikuttavat keskeisesti erilaiset sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuudet, kuten koulu, harrastukset sekä ihmissuhteiden määrä ja laatu. Digitarinaprosessi kuvataidekasvatuksen kontekstissa hyödynnettynä työkaluna kehitti paitsi opiskelijoiden tietoteknisiä taitoja, myös syvällisen ajattelun ja ryhmätyöskentelyn taitoja. Saavutettua tietoa voidaan hyödyntää opetuksen sisältöjen ja toiminnan kehittämisessä, sekä nuorten osallisuuden ja kuuluvuuden kokemuksen tarkastelussa ja kehittämisessä Pohjois-Savon alueella.
Tämä pro gradu -tutkielma selvittää Sonkajärven kunnan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden Pohjois-Savon maakuntaan liittyviä paikkakokemuksia digitarinan keinoin. Lisäksi tutkielmassa perehdytään digitarinaprosessin toimivuuteen paikkaperustaisen
kuvataidekasvatuksen työkaluna. Tutkielma on taideperustainen toimintatutkimus, jonka aineistonkeruussa on hyödynnetty useita eri menetelmiä. Kyselytutkimuksen, osallistuvan havainnoinnin ja sisällönanalyysin avulla olen pyrkinyt tuottamaan kokonaisvaltaisesti prosessia kuvaavaa aineistoa. Tutkimus tuottaa tietoa digitarinan hyödynnettävyydestä koulukontekstissa tapahtuvassa kuvataidekasvatuksessa, sekä Pohjois-Savon pohjoisosissa asuvien nuorten paikkakokemuksen fokuksista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sonkajärveläisten nuorten digitarinoissa ja kokemuksissa koroistuivat Pohjois-Savon ja erityisesti oman kotikunnan luonto ja maisemat, sekä niiden merkitys kotiseudulla viihtymisen näkökulmasta. Lisäksi keskeisesti nuorten paikkakokemukseen vaikuttavat keskeisesti erilaiset sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuudet, kuten koulu, harrastukset sekä ihmissuhteiden määrä ja laatu. Digitarinaprosessi kuvataidekasvatuksen kontekstissa hyödynnettynä työkaluna kehitti paitsi opiskelijoiden tietoteknisiä taitoja, myös syvällisen ajattelun ja ryhmätyöskentelyn taitoja. Saavutettua tietoa voidaan hyödyntää opetuksen sisältöjen ja toiminnan kehittämisessä, sekä nuorten osallisuuden ja kuuluvuuden kokemuksen tarkastelussa ja kehittämisessä Pohjois-Savon alueella.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]