Mihin sitten lukion jälkeen? Abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
Kirstinä, Anna-Maija (2019-09-11)
Kirstinä, Anna-Maija
Lapin yliopisto
11.09.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091127872
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091127872
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia abiturienteilla on lukiossa saamastaan opinto-ohjauksesta. Kiinnostuin aiheesta, koska halusin selvittää, voisiko opinto-ohjaus olla yksi keino, joka yhä paremmin auttaisi nuoria löytämään jatko-opiskelupaikan ja suuntautumaan omalle alalle. Aihe kiinnittyy myös yhteiskunnalliseen keskusteluun, jossa puhutaan nuorten koulutus- ja uravalinnoista sekä orientoitumisesta työelämään. Tutkielma on laadullinen tutkimus, ja sen taustalla on fenomenologia. Tässä tutkimuksessa aineisto on kerätty Webropol-työkalun avulla. Kyselyyn vastasi 18 abiturienttia. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä muodostamalla kategorioita.
Tässä tutkielmassa opinto-ohjauksella tarkoitan opiskelijan kasvun ja kehityksen tukemista. Kasvulla ja kehityksellä tarkoitetaan opiskelijan itsetuntemus-, meta- ja reflektointitaitojen tukemista. Nämä taidot auttavat urasuunnittelussa ja ratkaisujen tekemisessä jatko-opiskelupaikan valinnan suhteen. Tulosten mukaan opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta olivat pääasiallisesti hyviä. Suurin osa opiskelijoista eivät olleet vielä tietoisia siitä, mihin alalle haluaisivat suuntautua.
Tässä tutkielmassa opinto-ohjauksella tarkoitan opiskelijan kasvun ja kehityksen tukemista. Kasvulla ja kehityksellä tarkoitetaan opiskelijan itsetuntemus-, meta- ja reflektointitaitojen tukemista. Nämä taidot auttavat urasuunnittelussa ja ratkaisujen tekemisessä jatko-opiskelupaikan valinnan suhteen. Tulosten mukaan opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta olivat pääasiallisesti hyviä. Suurin osa opiskelijoista eivät olleet vielä tietoisia siitä, mihin alalle haluaisivat suuntautua.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4490]