The Dying Agent. A ‘small story’ narrative analysis of the television documentary My last words – Viimeiset sanani
Moilanen, Niina (2019)
Moilanen, Niina
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130691
Tiivistelmä
Länsimaisissa yhteiskunnissa kuolemisen kokemus pitkittyy usein vuosia kestäväksi elämänvaiheeksi. Kulttuurihistoriallisesti tarkasteltuna traditionaalinen kuolema kohdattiin yhteisön ja uskonnon kontekstissa, kun modernia kuolemaa ovat hallinneet lääketieteen arvot ja käytännöt. Nykyinen, postmoderniksi kutsuttu kuolema on yksilöllinen ja yksityinen. Kuoleman kokemusta suuntaavien auktoriteettien puuttuessa etsinnässä on uusi ars moriendi, kuolemisen taito.
Hyvän kuoleman käsite on poliittinen ja henkilökohtainen. Kriittisesti tarkasteltuna hyvän kuoleman määritelmissä näyttäytyy asiantuntijavalta: elämän loppuvaiheen hoito perustuu valinnanvapauden ja itsemääräämisoikeuden arvoille. Palliatiivisen- ja saattohoidon ammattilaisten näkemyksissä hyvä kuolema liittyy kuoleman tiedostamiseen ja hyväksymiseen. Eri viiteryhmien käsityksiä selvittäneistä tutkimuksista ilmenee, että potilaiden, ammattilaisten ja omaisten näkökulmat hyvästä kuolemasta eroavat.
Hyvän kuoleman kansainvälinen tutkimus koostuu pääasiassa nimenomaisesti hyvän kuoleman määritelmiä ja tekijöitä tarkastelevista haastattelututkimuksista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sen sijaan kuolemisen ’käytäntöä’. Tutkimuksen kohteena on televisiodokumentti Viimeiset sanani, jossa parantumattomasti sairaat ihmiset jättävät läheisilleen hyvästit videoviestin muodossa. Hyvän kuoleman ideaalia lähestytään narratiivisen analyysin keinoin: tutkimukseen valituista dokumenttisarjan jaksoista poimitaan kustakin kolme ’pientä kertomusta’, jotka kuvaavat päähenkilöiden kohtaamista kuoleman kanssa, elämää kuoleman kanssa ja kuoleman seurauksien kohtaamista.
Tutkimuksessa tarkastellaan kertomusten narratiivista rakennetta William Labovin narratiivisen analyysin kautta sekä kertojien omaksumia positioita Michael Bambergin kerronnallisen asemoinnin menetelmää hyödyntäen. Kuoleman kohtaaminen näyttäytyy kaaosnarratiivina, jonka jälkeen kertojat pyrkivät palauttamaan toimijuutensa. Hyvää kuolemaa tavoitellaan vastustamalla sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta: kuolevan toimijuus tähtää kertomuksissa kuoleman normalisointiin, ja siten kuolevan yksilön ja yhteiskunnan välisen suhteen korjaamiseen. Samalla kuolema positioidaan sosiaalisen ytimeen. Narratiivit haastavat modernin parantumistarinan aseman vastustamalla kuoleman hiljentämistä yhteiskunnassa ja peräänkuuluttavat tietoisuuden lisääntymistä ja suvaitsevaisuutta kuolemaa ja kuolevia kohtaan.
Tutkimus puoltaa mediaaineistojen hyödyntämistä empiirisenä aineistona sosiaalisten ilmiöiden tutkimuksessa: tässä tutkimuksessa aineistona käytetty televisiodokumentti näyttäytyy yksilöllisten ja sosiaalisten ideaalien aktiivisena neuvotteluna. Julkisilla sairauskertomuksilla voi olla merkittävä ideologinen vaikutus sairauden ja kuoleman kohtaamiselle sekä yksilölliselle kokemukselle.
Hyvän kuoleman käsite on poliittinen ja henkilökohtainen. Kriittisesti tarkasteltuna hyvän kuoleman määritelmissä näyttäytyy asiantuntijavalta: elämän loppuvaiheen hoito perustuu valinnanvapauden ja itsemääräämisoikeuden arvoille. Palliatiivisen- ja saattohoidon ammattilaisten näkemyksissä hyvä kuolema liittyy kuoleman tiedostamiseen ja hyväksymiseen. Eri viiteryhmien käsityksiä selvittäneistä tutkimuksista ilmenee, että potilaiden, ammattilaisten ja omaisten näkökulmat hyvästä kuolemasta eroavat.
Hyvän kuoleman kansainvälinen tutkimus koostuu pääasiassa nimenomaisesti hyvän kuoleman määritelmiä ja tekijöitä tarkastelevista haastattelututkimuksista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sen sijaan kuolemisen ’käytäntöä’. Tutkimuksen kohteena on televisiodokumentti Viimeiset sanani, jossa parantumattomasti sairaat ihmiset jättävät läheisilleen hyvästit videoviestin muodossa. Hyvän kuoleman ideaalia lähestytään narratiivisen analyysin keinoin: tutkimukseen valituista dokumenttisarjan jaksoista poimitaan kustakin kolme ’pientä kertomusta’, jotka kuvaavat päähenkilöiden kohtaamista kuoleman kanssa, elämää kuoleman kanssa ja kuoleman seurauksien kohtaamista.
Tutkimuksessa tarkastellaan kertomusten narratiivista rakennetta William Labovin narratiivisen analyysin kautta sekä kertojien omaksumia positioita Michael Bambergin kerronnallisen asemoinnin menetelmää hyödyntäen. Kuoleman kohtaaminen näyttäytyy kaaosnarratiivina, jonka jälkeen kertojat pyrkivät palauttamaan toimijuutensa. Hyvää kuolemaa tavoitellaan vastustamalla sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta: kuolevan toimijuus tähtää kertomuksissa kuoleman normalisointiin, ja siten kuolevan yksilön ja yhteiskunnan välisen suhteen korjaamiseen. Samalla kuolema positioidaan sosiaalisen ytimeen. Narratiivit haastavat modernin parantumistarinan aseman vastustamalla kuoleman hiljentämistä yhteiskunnassa ja peräänkuuluttavat tietoisuuden lisääntymistä ja suvaitsevaisuutta kuolemaa ja kuolevia kohtaan.
Tutkimus puoltaa mediaaineistojen hyödyntämistä empiirisenä aineistona sosiaalisten ilmiöiden tutkimuksessa: tässä tutkimuksessa aineistona käytetty televisiodokumentti näyttäytyy yksilöllisten ja sosiaalisten ideaalien aktiivisena neuvotteluna. Julkisilla sairauskertomuksilla voi olla merkittävä ideologinen vaikutus sairauden ja kuoleman kohtaamiselle sekä yksilölliselle kokemukselle.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]