Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävien autetuksi tuleminen : tutkimus asiakkaiden kokemuksista
Miettunen, Eija (2019-10)
Miettunen, Eija
Lapin yliopisto
10 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130676
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia heille tarjotuissa palveluissa. Tutkimuksen aineistona on käytetty Paljon tukea tarvitsevat – Paljon palveluita käyttävät -hankkeessa tuotettuja 7 henkilöhaastattelua. Tutkimus on to-teutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen analyysi keskittyy tuomaan esille paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttä-vien henkilöiden kokemuksia heille tarjotuissa palveluissa. Lisäksi analyysi tuo esille haastateltujen henkilöiden omakohtaisia kokemuksia autetuksi tulemiseen nousevista es-teistä ja asioiden etenemiseen positiivisesti vaikuttavia asioita. Tutkimus käsittelee myös sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja käyttävien henkilöiden näkemyksiä omatyöntekijän ja asiakassuunnitelmien merkityksestä. Tutkimuksen lopuksi haastateltavat antavat myös ehdotuksia, kuinka palveluita voisi heidän mielestään parantaa.
Haastatellut henkilöt tuovat esille oman henkilökohtaisen kokemuksen heille tarjottujen sosiaali- ja terveyspalveluiden toimivuudesta ja avun saamisesta. Vastaajat kokivat pal-veluihin pääsemisen vaikeaksi työntekijöiden saavutettavuuden ja virastojen rajattujen aukioloaikojen vuoksi. Lisäksi he kokivat saavansa puutteellisesti tietoa kaikista tarjolla olevista palveluista eikä heille annettu valinnanmahdollisuuksia tarjotuista palveluista ja jäävänsä verkostokokouksessa ulkopuoliseksi omassa asiassaan, eikä heidän mielipidet-tään päätettävistä asioista oltu kysytty tai hyväksytetty. Myös työntekijöiden suuri vaihtu-vuus koettiin turhauttavaksi ja ärsyttäväksi sekä heikentävän elämässä eteenpäin pääse-mistä. Vastaajien mielestä autetuksi tulemisen tunnetta lisäsivät muun muassa työntekijän ja asiakkaan välinen toimiva dialogi, luottamuksellinen suhde ja motivoivamman toteutus-tavan valinnanmahdollisuus suunnitellun palvelun toteutustavoissa sekä omatyöntekijä ja toimiva ja selkeä yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa laadittu asiakassuunnitelma. Vastaajat toivat esille tarpeen tehostaa terveydentilan kartoitusta huomioimalla tarkemmin myös henkilön mielenterveyden ja fyysisen kunnon tila, mikä ehkäisisi toimimattomien palveluiden piiriin ohjautumista.
Haastatellut henkilöt tuovat esille oman henkilökohtaisen kokemuksen heille tarjottujen sosiaali- ja terveyspalveluiden toimivuudesta ja avun saamisesta. Vastaajat kokivat pal-veluihin pääsemisen vaikeaksi työntekijöiden saavutettavuuden ja virastojen rajattujen aukioloaikojen vuoksi. Lisäksi he kokivat saavansa puutteellisesti tietoa kaikista tarjolla olevista palveluista eikä heille annettu valinnanmahdollisuuksia tarjotuista palveluista ja jäävänsä verkostokokouksessa ulkopuoliseksi omassa asiassaan, eikä heidän mielipidet-tään päätettävistä asioista oltu kysytty tai hyväksytetty. Myös työntekijöiden suuri vaihtu-vuus koettiin turhauttavaksi ja ärsyttäväksi sekä heikentävän elämässä eteenpäin pääse-mistä. Vastaajien mielestä autetuksi tulemisen tunnetta lisäsivät muun muassa työntekijän ja asiakkaan välinen toimiva dialogi, luottamuksellinen suhde ja motivoivamman toteutus-tavan valinnanmahdollisuus suunnitellun palvelun toteutustavoissa sekä omatyöntekijä ja toimiva ja selkeä yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa laadittu asiakassuunnitelma. Vastaajat toivat esille tarpeen tehostaa terveydentilan kartoitusta huomioimalla tarkemmin myös henkilön mielenterveyden ja fyysisen kunnon tila, mikä ehkäisisi toimimattomien palveluiden piiriin ohjautumista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]