Vanhemmuuden vertaistuki : vanhempien mentorointiin liittyvät tuen tarpeet ja motivaatiot
Karjalainen, Laura (2019)
Karjalainen, Laura
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100631362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100631362
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli vanhempien tuen tarpeita ja motivaatioita mentorointitoimintaan osallistumiseen liittyen. Nuorten Ystävien toimintaan kuuluva Vanhempien Akatemia on aloittanut mentorointitoiminnan toteuttamisen uutena toimintamuotonaan syksyllä 2018, mikä toimi tutkimuksen innoittajana. Mentorointitoiminta on vanhemmille suunnattua vertaistukea, jossa tavoitteena on vanhempien tukeminen kahden vanhemman välisessä luottamuksellisessa ja tasavertaisessa suhteessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä vanhempien kokemuksiin tuen tarpeista ja motivaatioista, jotka vaikuttavat vanhempien halukkuuteen osallistua mentorointitoimintaan mentoreina, eli tuen tarjoajina ja mentoroitavina, eli tuen tarvitsijana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli tuen tarpeet ja motivaatioteoriat. Tutkimus toteutettiin laadullisena hermeneuttis-fenomenologisena tutkimuksena.
Aineisto muodostui kuuden vanhemman haastattelusta ja 14 vanhemman kirjallisesta vastauksesta. Aineiston perusteella vanhemmat kokivat tuen tarpeiden liittyvän omaan uuteen tai haastavaan elämäntilanteeseen, lapsen kasvattamiseen ja hoitoon, omaan jaksamiseen ja kapasiteettiin, omaan epävarmuuteen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Vanhempien motivaatioina osallistua mentorointitoimintaan mentoreina toimivat omat kokemukset, oma senhetkinen elämäntilanne, vertaistuen vastavuoroisuus sekä halu auttaa muita. Vanhempien tuen tarpeita ja motivaatioita yhdisti sisäiset, vanhemmasta itsestä lähtöisin olevat, tarpeet ja motivaatiot.
Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä vanhempien kokemuksiin tuen tarpeista ja motivaatioista, jotka vaikuttavat vanhempien halukkuuteen osallistua mentorointitoimintaan mentoreina, eli tuen tarjoajina ja mentoroitavina, eli tuen tarvitsijana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli tuen tarpeet ja motivaatioteoriat. Tutkimus toteutettiin laadullisena hermeneuttis-fenomenologisena tutkimuksena.
Aineisto muodostui kuuden vanhemman haastattelusta ja 14 vanhemman kirjallisesta vastauksesta. Aineiston perusteella vanhemmat kokivat tuen tarpeiden liittyvän omaan uuteen tai haastavaan elämäntilanteeseen, lapsen kasvattamiseen ja hoitoon, omaan jaksamiseen ja kapasiteettiin, omaan epävarmuuteen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Vanhempien motivaatioina osallistua mentorointitoimintaan mentoreina toimivat omat kokemukset, oma senhetkinen elämäntilanne, vertaistuen vastavuoroisuus sekä halu auttaa muita. Vanhempien tuen tarpeita ja motivaatioita yhdisti sisäiset, vanhemmasta itsestä lähtöisin olevat, tarpeet ja motivaatiot.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]