Kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista
Kollin, Tiia (2019-10-14)
Kollin, Tiia
Lapin yliopisto
14.10.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101432500
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101432500
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia näkemyksiä kuudesluokkalaisilla oppilailla on liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on löytää yhteneväisyyksiä oppilaiden näkemyksistä ja Perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 määritetyistä liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusjoukon muodostivat erään Kajaanin koulun kuudennen vuosiluokan oppilaat. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuudennen vuosiluokan oppilaiden näkemyksiä Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista, sekä tarkastella oppilaiden näkemysten yhtenevyyttä kuudennen vuosiluokan liikunnan oppiaineen päättöarvioinnissa määritettyihin arvioinnin kohteisiin. Oppilaiden aineiston (n=15) keräsin teemahaastattelulla kevään 2019 aikana. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoin aineiston analyysiyksiköiksi, jonka jälkeen ryhmittelin analyysiyksikköä kuvaavat lauseet ja virkkeet arvioinnin kohteittain.
Oppilaiden näkemyksiä vertasin viitekehykseen, joka koostui pääasiassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 määritetyistä kuudennen vuosiluokan liikunnan oppiaineen päättöarvioinnin kohteista. Tutkimustulosten mukaan on todettavissa, että kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemykset liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista ovat puutteellisia. Oppilaiden näkemysten pohjalta pystyi todentamaan sen, että suurimmalla osalla oppilaista ei ole tietoa siitä millaisia asioita opettaja arvioi liikunnan oppiaineen päättöarvioinnissa.
Oppilaiden näkemysten kautta selvisi, että oppilaat tietävät opettajan arvioivan aktiivisuutta, yrittämistä, ratkaisujen tekoa erilaisissa liikuntatilanteissa, välineen käsittelytaitoa, uimataitoa, asiallista toimintaa, yhteistyötaitoja ja kaikkien kanssa pelaamista. Muissa arvioinnin kohteisiin liittyvissä näkemyksissä oli puutteita.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusjoukon muodostivat erään Kajaanin koulun kuudennen vuosiluokan oppilaat. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuudennen vuosiluokan oppilaiden näkemyksiä Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista, sekä tarkastella oppilaiden näkemysten yhtenevyyttä kuudennen vuosiluokan liikunnan oppiaineen päättöarvioinnissa määritettyihin arvioinnin kohteisiin. Oppilaiden aineiston (n=15) keräsin teemahaastattelulla kevään 2019 aikana. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoin aineiston analyysiyksiköiksi, jonka jälkeen ryhmittelin analyysiyksikköä kuvaavat lauseet ja virkkeet arvioinnin kohteittain.
Oppilaiden näkemyksiä vertasin viitekehykseen, joka koostui pääasiassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 määritetyistä kuudennen vuosiluokan liikunnan oppiaineen päättöarvioinnin kohteista. Tutkimustulosten mukaan on todettavissa, että kuudesluokkalaisten oppilaiden näkemykset liikunnan oppiaineen arvioinnin kohteista ovat puutteellisia. Oppilaiden näkemysten pohjalta pystyi todentamaan sen, että suurimmalla osalla oppilaista ei ole tietoa siitä millaisia asioita opettaja arvioi liikunnan oppiaineen päättöarvioinnissa.
Oppilaiden näkemysten kautta selvisi, että oppilaat tietävät opettajan arvioivan aktiivisuutta, yrittämistä, ratkaisujen tekoa erilaisissa liikuntatilanteissa, välineen käsittelytaitoa, uimataitoa, asiallista toimintaa, yhteistyötaitoja ja kaikkien kanssa pelaamista. Muissa arvioinnin kohteisiin liittyvissä näkemyksissä oli puutteita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]