Alkuopettajien käsityksiä luonnosta oppimisympäristönä ja ympäristökasvatuksesta
Koivula, Tea (2019)
Koivula, Tea
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110636914
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110636914
Tiivistelmä
Vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteet ohjaa opettajia hyödyntämään luontoa oppimisympäristönä. Opetussuunnitelma ohjaa lisäksi aiempaa enemmän opettajia tietynlaiseen ympäristökasvattajan rooliin. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä alkuopetuksen opettajilla on ympäristökasvatuksesta ja luonnosta oppimisympäristönä.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys pohjautuu oppimisympäristön ja ympäristökasvatuksen käsitteiden ympärille. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kuutta alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimusmenetelmäni on fenomenografinen. Analyysissä muodostui neljä kuvauskategoriaa koskien luontoa oppimisympäristönä ja kolme kuvauskategoriaa ympäristökasvatuksesta.
Alkuopettajat käsittivät luonnon monipuoliseksi mutta samalla haasteelliseksi ympäristöksi, joka tarjoaa oppilaille uusia kokemuksia ja elämyksiä sekä mahdollisuuden kehittää itseään. Ympäristökasvatukseen alkuopettajat liittivät luontosuhteen kehittämisen, kodin ja koulun yhteistyön sekä tarpeen toteuttaa ympäristökasvatusta osana päivittäistä arkea.
Toivon, että tutkielmani herättää keskustelua ja antaa ajankohtaista tietoa luonnon hyödyntämisestä oppimisympäristönä ja ympäristökasvatuksesta osana opetusta. Opetuksen vieminen luontoon on yksi keino lisätä oppilaiden ulkona viettämää aikaa sekä toteuttaa ympäristökasvatusta koulussa.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys pohjautuu oppimisympäristön ja ympäristökasvatuksen käsitteiden ympärille. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kuutta alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimusmenetelmäni on fenomenografinen. Analyysissä muodostui neljä kuvauskategoriaa koskien luontoa oppimisympäristönä ja kolme kuvauskategoriaa ympäristökasvatuksesta.
Alkuopettajat käsittivät luonnon monipuoliseksi mutta samalla haasteelliseksi ympäristöksi, joka tarjoaa oppilaille uusia kokemuksia ja elämyksiä sekä mahdollisuuden kehittää itseään. Ympäristökasvatukseen alkuopettajat liittivät luontosuhteen kehittämisen, kodin ja koulun yhteistyön sekä tarpeen toteuttaa ympäristökasvatusta osana päivittäistä arkea.
Toivon, että tutkielmani herättää keskustelua ja antaa ajankohtaista tietoa luonnon hyödyntämisestä oppimisympäristönä ja ympäristökasvatuksesta osana opetusta. Opetuksen vieminen luontoon on yksi keino lisätä oppilaiden ulkona viettämää aikaa sekä toteuttaa ympäristökasvatusta koulussa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4450]