Kehittämistutkimus kriittisen medialukutaidon opetuksesta kuudennella luokalla
Hoisko, Laura (2019)
Hoisko, Laura
Lapin yliopisto
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837255
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837255
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, millainen kriittisen medialukutaidon taitotaso on kuudesluokkalaisilla oppilailla uutistenlukutaidon ja mainostenlukutaidon osalta. Tutkimukseni on kehittämistutkimus, jossa kehitetään koulun kriittisen medialukutaidon opetusta. Kehittämistutkimuksen interventiona toimii kuukauden kestävä opetuskokeilu. Lisäksi kuvaan tutkimuksessani opetuskokeilun sisältöä ja arvioin sen onnistuneisuutta. Kuvaan myös tutkijaopettajan ja opetuskokeiluun osallistuneiden oppilaiden kokemuksia opetuskokeilusta. Tutkimukseni aineistona toimii pre-post-testi, jossa mittaan oppilaiden taitoa eritellä, analysoida, arvioida ja tuottaa mediasisältöjä niin uutisen kuin mainoksen teemoissa. Tutkimushenkilöinä on 21 kuudesluokkalaista oppilasta. Tukevana aineistona toimii oppilaiden Padlet-seinävastaukset sekä tutkijaopettajan tutkijanpäiväkirja.
Tutkimuksen teoriaosassa avaan perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisia tavoitteita, monilukutaidon, tieto- ja viestintä teknologisen osaamisen, sekä kriittisen medialukutaidon käsitteitä. Tutkimustulokset osoittavat oppilaiden taitotason kehittyneen sekä uutistenlukutaidossa, että mainostenlukutaidossa. Taitotaso mainostenlukutaidossa oli alkutestissä parempi kuin uutistenlukutaidossa, lisäksi oppimistulokset olivat parempia mainostenlukutaidossa. Oppilaiden kokemukset opetuskokeilusta olivat myönteisiä, vaikkakin esimerkiksi oman sisällön tuottaminen tuotti aika ajoin haasteita. Tutkijaopettajan kokemukset opetuskokeilusta olivat niin ikään myönteisiä, suurin haaste opetuskokeilussa oli ajan hallinta. Tutkimuksen lopussa pohdin, miten opetuskokeilua voisi kehittää uudella syklillä kehittämistutkimukselle tyypillisellä tavalla. Pohdin myös, tulisiko medioita kehittää enemmän vastaamaan lapsien ja nuorten tarpeita vai onko kriittisemmälle medialukutaidolle ratkaisuna oppilaiden taidon kerryttäminen.
Tutkimuksen teoriaosassa avaan perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisia tavoitteita, monilukutaidon, tieto- ja viestintä teknologisen osaamisen, sekä kriittisen medialukutaidon käsitteitä. Tutkimustulokset osoittavat oppilaiden taitotason kehittyneen sekä uutistenlukutaidossa, että mainostenlukutaidossa. Taitotaso mainostenlukutaidossa oli alkutestissä parempi kuin uutistenlukutaidossa, lisäksi oppimistulokset olivat parempia mainostenlukutaidossa. Oppilaiden kokemukset opetuskokeilusta olivat myönteisiä, vaikkakin esimerkiksi oman sisällön tuottaminen tuotti aika ajoin haasteita. Tutkijaopettajan kokemukset opetuskokeilusta olivat niin ikään myönteisiä, suurin haaste opetuskokeilussa oli ajan hallinta. Tutkimuksen lopussa pohdin, miten opetuskokeilua voisi kehittää uudella syklillä kehittämistutkimukselle tyypillisellä tavalla. Pohdin myös, tulisiko medioita kehittää enemmän vastaamaan lapsien ja nuorten tarpeita vai onko kriittisemmälle medialukutaidolle ratkaisuna oppilaiden taidon kerryttäminen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]