Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kehittämistutkimus kriittisen medialukutaidon opetuksesta kuudennella luokalla

Hoisko, Laura (2019)

 
Avaa tiedosto
Hoisko.laura.pdf (1.703Mt)
Lataukset: 


Hoisko, Laura
Lapin yliopisto
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837255
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, millainen kriittisen medialukutaidon taitotaso on kuudesluokkalaisilla oppilailla uutistenlukutaidon ja mainostenlukutaidon osalta. Tutkimukseni on kehittämistutkimus, jossa kehitetään koulun kriittisen medialukutaidon opetusta. Kehittämistutkimuksen interventiona toimii kuukauden kestävä opetuskokeilu. Lisäksi kuvaan tutkimuksessani opetuskokeilun sisältöä ja arvioin sen onnistuneisuutta. Kuvaan myös tutkijaopettajan ja opetuskokeiluun osallistuneiden oppilaiden kokemuksia opetuskokeilusta. Tutkimukseni aineistona toimii pre-post-testi, jossa mittaan oppilaiden taitoa eritellä, analysoida, arvioida ja tuottaa mediasisältöjä niin uutisen kuin mainoksen teemoissa. Tutkimushenkilöinä on 21 kuudesluokkalaista oppilasta. Tukevana aineistona toimii oppilaiden Padlet-seinävastaukset sekä tutkijaopettajan tutkijanpäiväkirja.

Tutkimuksen teoriaosassa avaan perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisia tavoitteita, monilukutaidon, tieto- ja viestintä teknologisen osaamisen, sekä kriittisen medialukutaidon käsitteitä. Tutkimustulokset osoittavat oppilaiden taitotason kehittyneen sekä uutistenlukutaidossa, että mainostenlukutaidossa. Taitotaso mainostenlukutaidossa oli alkutestissä parempi kuin uutistenlukutaidossa, lisäksi oppimistulokset olivat parempia mainostenlukutaidossa. Oppilaiden kokemukset opetuskokeilusta olivat myönteisiä, vaikkakin esimerkiksi oman sisällön tuottaminen tuotti aika ajoin haasteita. Tutkijaopettajan kokemukset opetuskokeilusta olivat niin ikään myönteisiä, suurin haaste opetuskokeilussa oli ajan hallinta. Tutkimuksen lopussa pohdin, miten opetuskokeilua voisi kehittää uudella syklillä kehittämistutkimukselle tyypillisellä tavalla. Pohdin myös, tulisiko medioita kehittää enemmän vastaamaan lapsien ja nuorten tarpeita vai onko kriittisemmälle medialukutaidolle ratkaisuna oppilaiden taidon kerryttäminen.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste