Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvistä keinoista, tunteista ja asenteista sekä ilmastokasvatuksesta
Pauliina, Markoff (2019-11-12)
Pauliina, Markoff
Lapin yliopisto
12.11.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111237818
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111237818
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä. Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ilmastonmuutoksesta on tutkittu paljon, mutta suomalainen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on vähäistä. Fenomenografisen tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen mukaan yksilöiden toiminta riippuu heidän käsityksistänsä suhteessa maailmaan ja sen ilmiöihin. Tutkimusintressinäni oli selvittää, millaisten keinojen avulla luokanopettajaopiskelijoiden mielestä ilmastonmuutoksen etenemiseen tulisi vaikuttaa. Tutkimuskysymykseni oli: Millaisia käsityksiä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on ilmastonmuutoksen hillitsemisestä? Tarkastelin tutkimuksessani myös luokanopettajaopiskelijoiden ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittämiä tunteita ja asenteita sekä käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 ilmastokasvatuksesta.
Esittelen tutkimuksessani luokanopettajaopiskelijoiden ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien käsitysten variaation fenomenografisten kuvauskategorioiden avulla. Tutkimukseni johtopäätösten mukaan luokanopettajaopiskelijat korostavat kiertotaloutta, kuluttamisen muutosta sekä kasvatusta osana ilmastonmuutoksen hillitsemistä. Suurin osa luokanopettajaopiskelijoista piti perusopetuksen ilmastokasvatusta ilmastonmuutoksen tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämisenä. Kolmasosa luokanopettajaopiskelijoista käsitti ilmastokasvatuksen sisältävän konkreettisten ilmastotoimien harjoittamista ja vaikuttamista. Viidesosa luokanopettajaopiskelijoista sisällytti ilmastokasvatukseen myös arvo- ja asennekasvatusta. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaan ilmastokasvatuksen tulisi sisältää tiedeopetuksen rinnalla ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien tunteiden ja asenteiden käsittelyä sekä konkreettisten toimien harjoittamista.
Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla 15 Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijaa kesällä 2018. Tutkimukseni tuotti vain vähän uutta ja luotettavaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, ja ei ole yleistettävissä. Tutkimukseni avasi kuitenkin joitakin luokanopettajaopiskelijoiden ajankohtaisia ja jatkotutkimuksen kannalta mielenkiintoisia käsityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja ilmastokasvatuksesta opettajakoulutuksen kontekstissa.
Esittelen tutkimuksessani luokanopettajaopiskelijoiden ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien käsitysten variaation fenomenografisten kuvauskategorioiden avulla. Tutkimukseni johtopäätösten mukaan luokanopettajaopiskelijat korostavat kiertotaloutta, kuluttamisen muutosta sekä kasvatusta osana ilmastonmuutoksen hillitsemistä. Suurin osa luokanopettajaopiskelijoista piti perusopetuksen ilmastokasvatusta ilmastonmuutoksen tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämisenä. Kolmasosa luokanopettajaopiskelijoista käsitti ilmastokasvatuksen sisältävän konkreettisten ilmastotoimien harjoittamista ja vaikuttamista. Viidesosa luokanopettajaopiskelijoista sisällytti ilmastokasvatukseen myös arvo- ja asennekasvatusta. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaan ilmastokasvatuksen tulisi sisältää tiedeopetuksen rinnalla ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien tunteiden ja asenteiden käsittelyä sekä konkreettisten toimien harjoittamista.
Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla 15 Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijaa kesällä 2018. Tutkimukseni tuotti vain vähän uutta ja luotettavaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, ja ei ole yleistettävissä. Tutkimukseni avasi kuitenkin joitakin luokanopettajaopiskelijoiden ajankohtaisia ja jatkotutkimuksen kannalta mielenkiintoisia käsityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja ilmastokasvatuksesta opettajakoulutuksen kontekstissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]