"Erilaisuus tuoda sellaiseksi luontevaksi suhtautumistavaksi" : Etnografinen tutkimus alkuopetusluokan toimintakulttuurin rakentumisesta inklusiivisissa käytänteissä
Alaviippola, Anna (2019)
Alaviippola, Anna
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112043242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112043242
Tiivistelmä
Nykyinen, syksyllä 2016 käyttöönotettu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (Opetushallitus 2014) tähtää koulun kehittämiseen ja uudistamiseen oppilaslähtöisestä, osallistavasta näkökulmasta. Koulumaailmassa osallisuutta voidaan lähestyä inkluusion käsitteen kautta, jonka myötä kaikille yhteistä koulua on jatkuvasti kehitettävä ja uudistettava yhä toimivammaksi erilaisten oppilaiden tarpeet huomioiden. Tässä koulun toimintakulttuuri nousee merkittävään rooliin osana perusopetuksen kehittämistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä ovat inklusiivisen kasvatuksen toimivat käytänteet ja miten koululuokan toimintakulttuuri rakentuu toimivissa inklusiivisissa käytänteissä osana yhteisopettamista. Tutkimus on toteutettu yhdessä alkuopetusluokassa ja tutkimukseen osallistuivat tutkimusluokan luokanopettaja, erityisluokanopettaja ja kolme koulunkäynninohjaajaa. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana on etnografia, joka mahdollistaa tutkimuskohteen kokonaisvaltaisen ymmärtämisen vuorovaikutuksessa tutkimuskohteen kanssa. Tutkimusaineistona toimivat tutkimukseen osallistuneiden teemahaastattelut ja yhdeksän päivän mittaisen kenttätyön tuloksena hankittu havainnointiaineisto. Aineistot on analysoitu koodaamalla ja ryhmittelemällä muodostuneet koodit lopulta kolmeen pääteemaan.
Tutkimustuloksissa esitellään inklusiivisen luokan toimivia käytänteitä osana yhteisopettamista sekä tarkastellaan niiden kautta koululuokan toimintakulttuurin rakentumista. Tuloksia peilataan teoreettisessa viitekehyksessä esiteltyihin inklusiivisiin periaatteisiin, toimintakulttuurinäkökulmaan sekä aiempiin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että inklusiivisen kasvatuksen toimivat käytänteet jakautuvat inkluusion toteutumiseen ja inklusiiviseen ilmapiiriin liittyviin tekijöihin, oppimisen moniulotteisuuteen sekä yhteisopettamisen ja yhteistoiminnan näkökulmaan. Inklusiivinen toimintakulttuuri edellyttää toteutuakseen myönteistä asennetta, runsaasti resursseja, toimivia arkikäytänteitä, rutiineja ja struktuuria. Oppimisessa korostuvat oppimisympäristön tilaratkaisut, opetusmateriaalien, -välineiden ja -menetelmien monipuolisuus, oppimisen tuki sekä suunnittelun, sitoutumisen ja tuen merkitys yhteistoiminnassa.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä ovat inklusiivisen kasvatuksen toimivat käytänteet ja miten koululuokan toimintakulttuuri rakentuu toimivissa inklusiivisissa käytänteissä osana yhteisopettamista. Tutkimus on toteutettu yhdessä alkuopetusluokassa ja tutkimukseen osallistuivat tutkimusluokan luokanopettaja, erityisluokanopettaja ja kolme koulunkäynninohjaajaa. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana on etnografia, joka mahdollistaa tutkimuskohteen kokonaisvaltaisen ymmärtämisen vuorovaikutuksessa tutkimuskohteen kanssa. Tutkimusaineistona toimivat tutkimukseen osallistuneiden teemahaastattelut ja yhdeksän päivän mittaisen kenttätyön tuloksena hankittu havainnointiaineisto. Aineistot on analysoitu koodaamalla ja ryhmittelemällä muodostuneet koodit lopulta kolmeen pääteemaan.
Tutkimustuloksissa esitellään inklusiivisen luokan toimivia käytänteitä osana yhteisopettamista sekä tarkastellaan niiden kautta koululuokan toimintakulttuurin rakentumista. Tuloksia peilataan teoreettisessa viitekehyksessä esiteltyihin inklusiivisiin periaatteisiin, toimintakulttuurinäkökulmaan sekä aiempiin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että inklusiivisen kasvatuksen toimivat käytänteet jakautuvat inkluusion toteutumiseen ja inklusiiviseen ilmapiiriin liittyviin tekijöihin, oppimisen moniulotteisuuteen sekä yhteisopettamisen ja yhteistoiminnan näkökulmaan. Inklusiivinen toimintakulttuuri edellyttää toteutuakseen myönteistä asennetta, runsaasti resursseja, toimivia arkikäytänteitä, rutiineja ja struktuuria. Oppimisessa korostuvat oppimisympäristön tilaratkaisut, opetusmateriaalien, -välineiden ja -menetelmien monipuolisuus, oppimisen tuki sekä suunnittelun, sitoutumisen ja tuen merkitys yhteistoiminnassa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]