Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimispelien vaikutuksista alakouluikäisten matematiikan osaamiseen ja opettajan rooliin oppimispelien integroinnissa
Hautala, Tiina (2019-11-17)
Hautala, Tiina
Lapin yliopisto
17.11.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111738428
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111738428
Tiivistelmä
Tässä teoksessa tutkitaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla miten digitaaliset oppimispelit vaikuttavat ala-aste ikäisten (n.6-12v.) oppilaiden matematiikan osaamiseen. Tutkimuksessa keskitytään niin oppilaisiin, jotka osaavat matematiikkaa kuin niihin, joilla on ongelmia matematiikan osaamisessa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millä tavoin pelit kehittävät matematiikan osaamista niin taitavien matematiikan oppilaiden, kuin matematiikan oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden keskuudessa, sekä mikä on opettajan rooli oppimispelien integroinnissa opetukseen.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaiheittain. Tietoa kirjallisuuskatsausta varten haettiin vuoden 2018 keväällä ja talvella. Tietoja etsittiin neljästä eri tietokannasta. Tieteellistä kirjallisuutta etsittiin englanniksi käyttäen hakusanoja, ”mathematics, achievement ja proficiency.” Hakutulokseksi löytyi yhteensä 381 viitettä, joista karsittiin pois teoksia käyttäen määriteltyjä poissulkukriteerejä. Lopullinen tutkimusten määrä oli 14. Nämä 14 tutkimusartikkelia analysoitiin sisällönanalyysimenetelmillä.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keskeisimpinä tuloksina olivat erilaiset tavat, joilla oppimispelit kehittivät oppilaiden osaamista. Oppimispelit kehittivät osaamista tarjoamalla motivoivan tavan oppia matematiikkaa. Toimiva oppimispeli tukee oppilasta antamalla palautetta, kohottamalla itseluottamusta taitoihinsa sekä tuomalla monipuolisuutta matematiikan opiskeluun. Opettaja toimii usein ohjaajan tai tukihenkilön rooleissa integroidessaan oppimispelejä opetukseen. Ohjaajan roolissa opettaja luo oppimismahdollisuuksia, tuo oppilaan tiedon lähteelle ja tukihenkilön roolissa opettaja opastaa oppilasta mikäli hänelle tulee ongelmia peliä pelatessa.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaiheittain. Tietoa kirjallisuuskatsausta varten haettiin vuoden 2018 keväällä ja talvella. Tietoja etsittiin neljästä eri tietokannasta. Tieteellistä kirjallisuutta etsittiin englanniksi käyttäen hakusanoja, ”mathematics, achievement ja proficiency.” Hakutulokseksi löytyi yhteensä 381 viitettä, joista karsittiin pois teoksia käyttäen määriteltyjä poissulkukriteerejä. Lopullinen tutkimusten määrä oli 14. Nämä 14 tutkimusartikkelia analysoitiin sisällönanalyysimenetelmillä.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keskeisimpinä tuloksina olivat erilaiset tavat, joilla oppimispelit kehittivät oppilaiden osaamista. Oppimispelit kehittivät osaamista tarjoamalla motivoivan tavan oppia matematiikkaa. Toimiva oppimispeli tukee oppilasta antamalla palautetta, kohottamalla itseluottamusta taitoihinsa sekä tuomalla monipuolisuutta matematiikan opiskeluun. Opettaja toimii usein ohjaajan tai tukihenkilön rooleissa integroidessaan oppimispelejä opetukseen. Ohjaajan roolissa opettaja luo oppimismahdollisuuksia, tuo oppilaan tiedon lähteelle ja tukihenkilön roolissa opettaja opastaa oppilasta mikäli hänelle tulee ongelmia peliä pelatessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]