Yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen edistäminen peruskoulun yhteiskuntaopin opetuksessa
Riihelä, Wille-Oskari; Pohjalainen, Valtteri (2019)
Riihelä, Wille-Oskari
Pohjalainen, Valtteri
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648434
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648434
Tiivistelmä
Aikaisempien tutkimusten valossa suomalaisnuorten yhteiskunnalliset taidot ovat hyvällä tasolla, mutta kiinnostus yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista kohtaan on vähäistä. Tämän takia tutkimmekin opinnäytetyössämme yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen edistämistä peruskoulun yhteiskuntaopin opetuksessa.
Tutkimuksemme on laadullinen ja toteutettu fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Orimattilan yhteiskoulun kolmelta yhdeksänneltä luokalta, joilta tutkimukseen osallistui 42 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisesti, jonka myötä muodostimme kuusi tuloskategoriaa.
Tutkimuksemme tuloskategorioiksi muodostui viisi yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista edistävää opetuksellista lähestymistapaa sekä yksi tutkimuksen tekemisen tarpeellisuutta vahvistava tuloskategoria. Tutkimustuloksemme ovat, että nuorten yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää monipuolistamalla oppitunteja, käyttämällä oppikirjan ulkopuolisia virikkeitä, yhdistämällä opetus oppilaan omaan elämään, tukemalla opetuksen avullanuoren omaa tulevaisuutta sekä käyttämälläoppilaiden omien kiinnostuksenkohteiden ympärille rakentuvaa osallistumis-ja vaikuttamismallia. Tutkimuksemme tarpeellisuutta vahvistava tutkimustulos on, etteivät oppilaat ole kollektiivisesti yhteiskunnallisesti kiinnostuneita.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä on, etteivät tulostemme mukaiset yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista edistävät opetukselliset menetelmät ole mullistavia, vaan keskeistä on siirtää opetuksen fokus opettajasta ja oppikirjoista oppilaiden omiin kiinnos-tuksen kohteisiin. Tämä vaatii opettajalta aktiivisuutta, jotta hän pystyy luomaan yhteis-kuntaopin oppisisällöistä oppilaiden kokemusmaailmaan pohjautuvaa opetusta. Yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen edistämiseen ei riitä vain oppilaiden hyvät yhteiskunnalliset tiedot, vaan opetukselta vaaditaanmyös oppilaiden kiinnostuksen lisäämistä ja konkreettisten taitojen opettamista.
Tutkimuksemme on laadullinen ja toteutettu fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Orimattilan yhteiskoulun kolmelta yhdeksänneltä luokalta, joilta tutkimukseen osallistui 42 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisesti, jonka myötä muodostimme kuusi tuloskategoriaa.
Tutkimuksemme tuloskategorioiksi muodostui viisi yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista edistävää opetuksellista lähestymistapaa sekä yksi tutkimuksen tekemisen tarpeellisuutta vahvistava tuloskategoria. Tutkimustuloksemme ovat, että nuorten yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää monipuolistamalla oppitunteja, käyttämällä oppikirjan ulkopuolisia virikkeitä, yhdistämällä opetus oppilaan omaan elämään, tukemalla opetuksen avullanuoren omaa tulevaisuutta sekä käyttämälläoppilaiden omien kiinnostuksenkohteiden ympärille rakentuvaa osallistumis-ja vaikuttamismallia. Tutkimuksemme tarpeellisuutta vahvistava tutkimustulos on, etteivät oppilaat ole kollektiivisesti yhteiskunnallisesti kiinnostuneita.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä on, etteivät tulostemme mukaiset yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamista edistävät opetukselliset menetelmät ole mullistavia, vaan keskeistä on siirtää opetuksen fokus opettajasta ja oppikirjoista oppilaiden omiin kiinnos-tuksen kohteisiin. Tämä vaatii opettajalta aktiivisuutta, jotta hän pystyy luomaan yhteis-kuntaopin oppisisällöistä oppilaiden kokemusmaailmaan pohjautuvaa opetusta. Yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen edistämiseen ei riitä vain oppilaiden hyvät yhteiskunnalliset tiedot, vaan opetukselta vaaditaanmyös oppilaiden kiinnostuksen lisäämistä ja konkreettisten taitojen opettamista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]