POSITIIVISTA PEDAGOGIIKKAA ALKUOPETUKSEN LUOKASSA - Etnografinen tutkimus pedagogisesta oppimisympäristöstä
Juurinen, Joel (2019-12-16)
Juurinen, Joel
Lapin yliopisto
16.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648422
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648422
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassatavoitteenani oli kuvataalkuopetuksen luokan pedagogisen oppimisympäristönlaatua. Tutkimusluokassa opettajat sovelsivat positiivista pedagogiikkaa. Luokkaa opettivat yhteisopetuksellaluokanopettaja ja erityisluokanopettaja. Tämä tutkimus olietnografinen,ja hankin aineistoni haastattelemallaluokan opettajia, havainnoimalla opetustaja valokuvaamalla opetusmateriaalia.
Tutkimuksessa luokan pedagogisen oppimisympäristön rakentumisen kulmakivinä näyttäytyivät oppitunnin organisointi ja struktuuri, oppilasryhmittelyt, opettajien toteuttama yhteisopettajuus, yhteistyö ohjaajien ja kodin kanssa sekä opetusmateriaalit ja opetuksen suunnittelu. Positiivistapedagogiikkaa hyödyntäenluokan opettajat vahvistivat oppilaiden minäpystyvyyttä ja itsetuntoa. Luokassa harjoiteltiin yhteistyö-ja neuvottelutaitoja, joiden kautta oppilasta ohjattiin positiiviseen ja toimivaan vuorovaikutukseen. Tutkimusluokan opettajat sovelsivat opetussuunnitelmaa joustavasti. Yksilöllisettehtävät mahdollistivat oppilaiden oppimisen edistymisen ja toivat heille onnistumisen kokemuksia. Itsearviointitaitojaharjoiteltiin Nalle Puh -tarinoiden hahmojen kauttalapsia motivoivalla tavalla.
Tutkimuksen pohdintaosassa esitän oppimisympäristön rakentumisen prosessimallin, jossa kuvaan, miten oppimisympäristön organisointi mahdollistaa luokan positiivisen pedagogiikan. Tutkimuksen tulosten mukaan positiivisen pedagogiikan kautta on mahdollista päästä sen yksilötason tavoitteeseen: oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen. Kun yksittäiset oppilaat voivat hyvin, kokoluokkayhteisö kukoistaa.
Tutkimuksessa luokan pedagogisen oppimisympäristön rakentumisen kulmakivinä näyttäytyivät oppitunnin organisointi ja struktuuri, oppilasryhmittelyt, opettajien toteuttama yhteisopettajuus, yhteistyö ohjaajien ja kodin kanssa sekä opetusmateriaalit ja opetuksen suunnittelu. Positiivistapedagogiikkaa hyödyntäenluokan opettajat vahvistivat oppilaiden minäpystyvyyttä ja itsetuntoa. Luokassa harjoiteltiin yhteistyö-ja neuvottelutaitoja, joiden kautta oppilasta ohjattiin positiiviseen ja toimivaan vuorovaikutukseen. Tutkimusluokan opettajat sovelsivat opetussuunnitelmaa joustavasti. Yksilöllisettehtävät mahdollistivat oppilaiden oppimisen edistymisen ja toivat heille onnistumisen kokemuksia. Itsearviointitaitojaharjoiteltiin Nalle Puh -tarinoiden hahmojen kauttalapsia motivoivalla tavalla.
Tutkimuksen pohdintaosassa esitän oppimisympäristön rakentumisen prosessimallin, jossa kuvaan, miten oppimisympäristön organisointi mahdollistaa luokan positiivisen pedagogiikan. Tutkimuksen tulosten mukaan positiivisen pedagogiikan kautta on mahdollista päästä sen yksilötason tavoitteeseen: oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen. Kun yksittäiset oppilaat voivat hyvin, kokoluokkayhteisö kukoistaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]