Tapaustutkimus alakoulun 1.-5. luokanoppilaidenkokemuksista luontokoulusta oppimisympäristönä
Rantajääskö, Samuel; Rantajääskö, Linda (2019-12-19)
Rantajääskö, Samuel
Rantajääskö, Linda
Lapin yliopisto
19.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948920
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948920
Tiivistelmä
Tutkielmamme tarkoitus on selvittää, minkälaisia kokemuksia lapsilla on erilaisista oppimisympäristöistä. Tutkielmamme on tapaustutkimus erään rovaniemeläisen alakoulun oppilaista, joille järjestetään säännöllisesti luontokoulua osana viikoittaista lukujärjestystä. Luontokoulu seuraa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa ottamalla erityisesti huomioon opetussuunnitelman laajaalaisiin tavoitteisiin kuuluvat erilaiset oppimisympäristöt ja niiden huomioimisen opetuksessa.
Tutkielmamme teoreettinen viitekehys perustuu oppimisympäristöön ja sen eri ulottuvuuksien määrittelyyn. Sen lisäksi käsittelemme erityisesti luontoa oppimisympäristönä sekä lapsia tutkimuksen kohteena.
Lapset kokivat tutkimuksessamme uudet ja erilaiset oppimisympäristöt pääsääntöisesti positiiviseksi asiaksi. Lapset kuvasivat positiivisuutta jännittäväksi, sekä motivoivaksi tavaksi opiskella tavalliseen luokkahuoneopetukseen verrattuna. Lapset kokivat luontokoulun pääsääntöisesti myös olevan vapaampaa, sosiaalisempaa ja toiminnallisempaa, kuin sisätiloissa tapahtuvan opiskelun.
Tapaustutkimuksemme tuo muiden oppimisympäristöjä käsittelevien tutkimusten joukkoon rikkautta erityisesti tuoden esille lasten näkökulman. Toivomme, että tutkimuksemme antaisi asiasta kiinnostuneille ajankohtaista tietoa sekä voisi herättää kiinnostusta myös uusille lisätutkimuksille.
Tutkielmamme teoreettinen viitekehys perustuu oppimisympäristöön ja sen eri ulottuvuuksien määrittelyyn. Sen lisäksi käsittelemme erityisesti luontoa oppimisympäristönä sekä lapsia tutkimuksen kohteena.
Lapset kokivat tutkimuksessamme uudet ja erilaiset oppimisympäristöt pääsääntöisesti positiiviseksi asiaksi. Lapset kuvasivat positiivisuutta jännittäväksi, sekä motivoivaksi tavaksi opiskella tavalliseen luokkahuoneopetukseen verrattuna. Lapset kokivat luontokoulun pääsääntöisesti myös olevan vapaampaa, sosiaalisempaa ja toiminnallisempaa, kuin sisätiloissa tapahtuvan opiskelun.
Tapaustutkimuksemme tuo muiden oppimisympäristöjä käsittelevien tutkimusten joukkoon rikkautta erityisesti tuoden esille lasten näkökulman. Toivomme, että tutkimuksemme antaisi asiasta kiinnostuneille ajankohtaista tietoa sekä voisi herättää kiinnostusta myös uusille lisätutkimuksille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]